En boknörd som jag

>> torsdag 21 januari 2010

En sån som jag klarar sig aldrig utan en bra bok som berör och sätter sina avtryck i mitt minne. Jag känner mig naken utan en bok och jag avverkar säkert 2-3 i månaden, både i ljudboksform och i pocketform.

Har precis lyssnat klart på Dan Brown,s senaste "Den förlorade symbolen" och betyget blir ...mja, en svag trea. Ibland är hans böcker ruskigt spännande och ibland blir det långa avsnitt med invecklad historieföreläsning om saker man knappt begriper.

Men det finns gott att vänta på

Viveka Sten,s nya som kommer i mars " I grunden utan skuld", lyssnar helst till hennes böcker som utspelar sig i Sandhamn

Peter James fjärde bok om kommissarie  Roy Grace " I död mans fotspår", de första tre ruggit bra, framför allt den första, "Levande begravd", jag var bitvis nojig av ångest då jag läste den, kalla kårar är ett klent ord att beskriva den boken.

Mons Kallentoft fjärde bok kommer lagom till sommaren, "Vårlik", har funderat på vad den fjärde skulle heta då de andra heter i turordning "Midvinterblod", Sommardöden och Höstoffer. Gillar hans sätt att berätta händelsen både ur de levandes synvinkel och ur de dödas.

Sen har jag börjat arbeta mig igenom den underbara författaren Paulo Coelho, han som skrev Alkemisten som var det första jag läste av honom för länge sen. Nu har jag lyssnat mig igenom "11 minuter" och har nu "Veronika  bestämmer sig för att dö" i bokform som jag ska börja med. Den har mig veterligen även kommit som film om jag inte missminner mig och med just den boken medverkade han även till att få igenom en brasiliansk lag mot tvångsintagning på mentalsjukhus. Hans språk är oerhört vackert och jag rekomenderar honom varmt.

2 kommentarer:

Anne-Sofie 25 januari 2010 kl. 10:56  

De där författarna är ruskigt bra! Har läst flera av de där böckerna.

Cayenne 25 januari 2010 kl. 20:20  

Ja det är bland de bättre....Peter James var dock en ny bekantskap för mig då jag upptäckte hoonom i somras och det blev ju positivt

Skicka en kommentar

Tack för besöket

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP