Jag och mina matbord

>> tisdag 2 februari 2010

Ni som följt mig en tid vet ju att jag stökat omkring med olika bord i köket under en period och den följetången fortsätter men just nu är jag så sjukt nöjd över mitt senaste loppisfynd att jag förmodligen inte kommer att byta bort det på ett bra tag.

Jag älskar ju teak och idag ramlade jag över detta fantastika bord för 400 kr.  195 cm med iläggskivan och 140 utan (så som det ser ut på bilden) . Välarbetat in i minsta detalj och med en otroligt fin sarg, stilfina raka ben och knappt en enda repa.  Jag är överlycklig.

Ett jättefynd mao.

Den gröna ryan åkte på igen och nu kanske jag skulle ha haft min pimpade lampa som finns i andra Cayenne bloggen (klicka på rosen i vänsterfält så kommer ni dit)....eller så inte. Men köket blev i alla fall förvandlat i ett nafs och den röda ryan åkte ut och den gröna åkte in.

Nu har jag ju inga nya stolar till men tänkte se om något loppisfynd dyker upp där också och fram till dess så blev mina vita omklädda istället. Älskar tyget som går så himla bra ihop med stolen och det bruna går tillbaka till viss del i bordet.

Upptäcker nu att klockan är över åtta och jag har inte ätit en matbit på hela dagen så det kanske är dags nu men jag blev liksom så ivrig då jag väl fick hem bordet att jag blev tvingad att fixa klart på studs.

Och mitt vita bord då? Ja, det har jag nu tagit isär i två halvor och den ena delen står i vardagrsummet mot en vägg och den andra...tja, den blev liksom över.







10 kommentarer:

Anonym 3 februari 2010 kl. 09:25  

"teak", vad betyder egentligen det?
(okunnigheten besvaras bäst, efter en fråga)

:-)

Fjäderlös Tvåfoting

Cayenne 3 februari 2010 kl. 10:00  

Teak är ju ett träslag, ganska hårt och hållbart med en otrolig vacker lyster...och kör man lite teakolja på ytan då och då så blir den fantastisk....Kollar man runt i möbelaffärerna nu efter bord likt detta så finne rman dem som kostar mellan 4000 och uppåt 10.000....så det är inte billigt att köpa nytt men det finns desto mer på loppisar.

Samlar ju teakbrickor som jag har både på landet och hemma och har nu så många att jag måste sluta. Har istället börjat samla på mig köksredskap från loppis, typ korköppnare, osthyvlar etc med teak skaft, finns väldigt mycket till en hyfsad peng..

Anonym 3 februari 2010 kl. 14:38  

Inget bord jag skulle velat haft. /anten

Tigris Predikantan 3 februari 2010 kl. 15:21  

Vilka fynd du gör ( om man låter bli att tänka på den ..öna.. lampan *ler*)! Du nämnde inte att stolsdynorna passar ihop med mattan... för det gör de som jag kan se.. eller?

Anonym 3 februari 2010 kl. 15:22  

Hej Cayenne

Teak och även Jakaranda tror jag det heter är inte min favoriter precis. Gillar väldigt ljusa träslag utom fur. Det finns en slags teak för utemöbler som är väldigt snyggt och väldigt tåligt. Jag vet många väldigt unga idag som älskar teak. Det ser väldigt fint ut hos dig med de vackra stolarna. Lite sommarfeeling faktiskt. Och också trevligt se en egen stil. Passar ju väldigt bra till dina glasföremål....

xxx
Kojiki

Cayenne 3 februari 2010 kl. 18:36  

Anten, sicken tur, då får jag behålla det för mig själv.

Cayenne 3 februari 2010 kl. 18:37  

Tigris, ja man får snoka omkring så ramlar man till slut över saker man vill ha.
Jo, dynorna är bra även mot mattan... det var lite tanken då jag köpte tyget.

Cayenne 3 februari 2010 kl. 18:41  

Kojiki, jo jag vet att du gilalr ljusa träsalg och det är ju bra att vi alla har vår egen smak.

Jag har tidigare inte varit så förtjust i mörka träslag men på nåt vis så börjar det bli mer o mer av den varan i mitt hem trots det slår inget vitt.

I helgen ska jag dock se om jag kan få tag på passande stolar till, helst med dynor jag kan klä om för jag skulle nog vilja ha det här tyget på dom med. Så jag får se vad jag kan finna.....

nono 4 februari 2010 kl. 02:13  

Här är en som gillar mörka träslag och fy för den lede, men jag gillar furu också faktiskt.
Fast det är väl konstigt att jag även gillar vitt och ljusa träslag.

Egentligen gillar jag alla typer av träslag och färger. Det som är viktigt är hur allt annat passar ihop och hur man kombinerat sina möbler i inredningen tycker jag.

Ek har länge varit ett av mina favoritträslag.
Teak är på väg tillbaka och jag tycker ditt fyndbord är snyggt.
Jakaranda är rätt läckert men lite väl mörkt ändå trots at jag tycker om svarta möbler men även vita.

Ja du ser ... jag är on and off på det mesta verkar det som.
Nu måste jag sova. Ser inte längre.
Godnatt och Godmorgon.

Cayenne 4 februari 2010 kl. 19:16  

Ninacian, jag fullkomligt avskyr furu. Men det är tur att vi är olika. jakaranda tycker jag är för mörkt o murrigt, det är vare sig svart eller brunt, ingen riktig färg så det håller jag mig ifrån. Tycker teak är mer levande både i färg och mönstring.

Helt sant är dock att det är hur man kombinerar de olika tingen som gör helheten.

Skicka en kommentar

Tack för besöket

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP