Så orättvist är livet

>> lördag 20 februari 2010

Jag borde kliva upp, men jag älskar min säng tidiga mornar då jag är ledig, den är varm och trygg och ombonad, med rena, manglade lakan och i den finns en massa kärlek i gömda minnen.

Så jag ligger kvar, i det varma som omsluter mig, en liten stund till, för jag har fastnat fast vid det program som just nu går på ettan.

Madonna i Malawi

Och tårarna rinner non stop och det jag redan vet slår mg ännu en gång med jordens kraft, hur orättvist livet är.

Jag kan inte återberätta allt för man måste verkligen se med egna ögon för att förstå hur detta land lever sina dagar. Ett land som är så hårt drabbat av fattigdom och som är totalt utan egna resurser, ett land som är enormt hårt drabbat av hiv och aids, där föräldralösa barn finns i 100 tusen tals utan en enda vuxen som kan ta hand om dem, där barn på 8 år får ta hand om spädbarn, där ingen mat finns överhuvudtaget.

Och jag ligger i min säng och skäms......över allt det goda vi har, och över det som inte finns hos dom.

Jag hör om kvinnan (barnet) med aids diagnos som berättar om sorgen över sitt förlorade barn, och jag hör hur byhövdningen berättar om mannen som ska komma utifrån för att "rena" henne med sex. Hur de samma dag ska ha sex 3 ggr och hur mannen därefter ska uttala de magiska orden "du är renad".

Barnkvinnan säger, jag är ju bara ett barn, hur ska jag kunna neka.

Madonna sätter sig inte en enda gång själv i fokus i programmet utan belyser landets behov på ett stillsamt och vördnadsfullt sätt. Hon säger, "om jag ska kunna be människor om hjälp så måste jag själv gå i spetsen och våga". Och hon har verkligen hjälpt folk i det landet....

Hon får ofta frågan, varför valde du just Malawi, och hon svarar likadant varenda gång. " Det gjorde jag inte, Malawi valde mig".

De berättar om en hel generation som just nu håller på att dö ut, om hur det om 20 år inte kommer att finnas några 30-35 åringar i landet som kan skapa familjer och en framtid för det är ju de barnen som skulle behöva växa upp som just nu dör.

Man skulle vilja göra så mycket mer, och jag har alltid velat ge mig iväg för att arbeta i tredje världen. Jag är inte rädd, men jag är otroligt känslosam och vet inte hur pass mycket det skulle påverka mig, och om jag skulle orka med alla intryck och minnen som för alltid skulle finnas kvar. Eller så gör man det, människan har ju en otrolig kraft då den behövs.

10 dollar, det är vad årsavgiften i skolan kostar, 40 dollar, det är vad 1 års studier på universitet kostar.
En liten slant som kan ge ett barn en framtid.

Jag tänker på mina 200 kr som varje månad går från mitt konto, det jag skänker som Världsförälder, så lite för mig men som kan förändra livet för någon/några varje månad.

Jag önskar verkligen att glädjen och tryggheten kunde finnas i varenda liten barnkropp, att alla barn kunde få känna närheten till någon vuxen. Tyvärr är ju verkligheten något helt annat.

Bilden jag valde får mig att känna att glädjen trots allt, på något underligt vis finns där ute och att det är den som  gör att de överlever en liten tid till...

Fem minuter ur Madonnas dokumentär   "I am, because we are"

Vill varna för ganska starka bilder ungefär två minuter in i filmen.

12 kommentarer:

Tigris Predikantan 20 februari 2010 kl. 09:53  

Ja, visst lever vi i en orättvis värld. Mycket orättvis.

Anne-Sofie 20 februari 2010 kl. 13:20  

På senare år så har jag övertalat mig själv att försöka låta bli att se allt elände som finns på vår jord, jag mår så jäkla dåligt av det och jag gör redan det lilla jag som enskild person k a n göra för att eventuellt mildra livet för några stycken.

Cayenne 20 februari 2010 kl. 14:21  

Tigris, ja vi lever verkligen på olika villkor

Cayenne 20 februari 2010 kl. 14:23  

Anne-Sofie, jag har svårt för att blunda då det finns runtomkring oss hela tiden. Lite sinnesro är det ju trots allt då man vet att man gör något...

Anonym 20 februari 2010 kl. 15:33  

Tur vi har våra megastjärnor som gör så mycket gott för tredje världen U2, Anne Lennox och så många, många andra som jag just nu inte kommer ihåg namnet på som finns och skänker massor av pengar och reser dit,,många artister arbetar i det tysta...

Dessa hjälporginasationer vi har här kan man verkligen ifågasätta, Röda Korset m fl. Några hundralappar i månaden är ju en droppe i havet för oss men räcker till ganska mycket i dessa länder..Jag tycker faktiskt det är nyttigt att se dessa program så att man förstår vidden av allt elände ute i världen när vi gnäller för bagateller....

/Kojiki

Quila o Ronja 20 februari 2010 kl. 17:24  

Hur fruktansvärt det än är att se dessa program, så känner jag att det kan bli lite av ett uppvaknande.
Här går vi/jag omkring o gnäller över vädret, med all denna snö. Det är värdsliga ting.
Det viktiga är ATT vi gör någonting, inte hur mycket......hmm....det där blev kanske konstigt...men du förstår nog vad jag menar.

Kram
Susanne

Cayenne 20 februari 2010 kl. 17:52  

Kojiki, det var lite så jag märkte att Madonna arbetade, i det tysta. Jag visste ju sedan tidigare att hon gjorde hjälpinsatser men inte till den vidden, och framför allt att hon återvänder med jämna mellanrum för att se hur allt fortlöper.

Och även om det är svårt rent känslomässigt att de allt elände så är det nyttigt som du säger för det ger oss ett perspektiv på hur bra vi faktiskt har det...och att vi faktiskt kan bidra.

Cayenne 20 februari 2010 kl. 17:56  

Susanne, jo jag förstår, vi behöver vi bli påminda om andra människor levnadsförhållanden för att vi aldrig ska glömma bort att det finns dom som har det mycket svårt...

Kram

Anne-Sofie 21 februari 2010 kl. 22:16  

Jag har inte heller blundat förut, tvärtom tvingat mig att se alla hemskheter, för att verkligen VETA...nu vet jag och orkar inte se sådant mer, vare sig av djurplågerier eller annat.

Tigris Predikantan 22 februari 2010 kl. 09:20  

Ensam "vanlig" t.ex Svensson kan inte rädda världen med 50-100:- man ger till hjälporganisationer men när alla vanliga "Svenssons" kronor räknas samman så blir det MYCKET pengar = alla bidrag är betydelsefulla!
:-)

Cayenne 22 februari 2010 kl. 09:33  

Anne-Sofie, jag förstår hur du menar och jag förstår även att man kommer till en punkt när man inte orkar ta in mer för man vet ändå att det finns. Det är inte så att jag söker upp den här informationen men jag tar till mig det jag orkar.....samma sak gäller djuren och där sitte rjag ju lite annorlunda till eftersom jag på ideell basis driver ett djurhem tillsammans med vänner.. (just nu time out pga mitt jobb) och där måste jag ju ta del av polisrapporter, utlåtanden från länsstyrelsen etc då det gäller omhändertagande.

Då kan jag inte blunda även om jag ibland önskar att jag kunde..

Cayenne 22 februari 2010 kl. 09:35  

Tigris, absolut, det är så vi måste tänka, inte tänka att vad kan min 50 lapp göra?? Får många bäckar små vet du.

I vår djurhemsförening som jag nämde i svaret till AnneSofie ovan har vi en äldre man som lämnar allt mellan 11 kronor till 25 kronor varje månad och hans bidrag är lika mycket värt för oss som de som lämnar 1000...

Skicka en kommentar

Tack för besöket

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP