Till Kojiki

>> torsdag 18 februari 2010

På begäran....

(Eftersom du behöver visa att även du kan vara lite huslig).

Här är ett recept som jag tycker är ganska gott. Ett brytbröd som är lite skoj att bjuda vänner på men lika bra att ha hemma i frysen, bara att bryta sig en bit till morgon kaffet. Men bäst gör det sig på en middagbjudning om det får ståta mitt på bordet på någon stor bricka.

Brytbröd med kesella

50 g jäst
3 msk ljus sirap
4 dl grahamsmjöl
5 dl mjölk
250 g kesella
1 1/2 tsk salt
ca 7,5 dl vetemjöl (plus lite till till utbaket)

Värm mjölken och rör ut jästen i lite  av degspadet. Tillsätt resten och rör i kesellan, salt blandat med mjölet och sirapen. Arbeta degen tills den blir smidig och den kan med fördel till en början köras med elvisp så blir degen luftigare. Lägg över en bakduk och åt jäsa i ca 30-40 minuter.

Ta upp degen och knåda ihop den något och dela den därefter i 24 bitar som du rullar till små runda bullar. Lägg dem därefter tätt tillsammans i en ugnssäker form, långpanna eller dylikt. Låt dem jäsa något till, typ 20 min. ( du kan även lägga dem lös på en plåt och forma till en rund "kaka")

Ugnen på 225 grader och gräddning i ca 15-20 min. Efter gräddning så penslas brytbrödet med vatten och vill du ha en lite mer glansig yta så kan du blanda lite olivolja i vattnet, gärna med lite smak, typ chili eller vitlök. Du kan även hacka lite pinjenötter och rosta dem  svagt och strö över inan gräddning....

Smaklig spis....och lycka till
( vill ju absolut veta vilket betyg du fick av "han där hemma"...)






2 kommentarer:

Anonym 18 februari 2010 kl. 20:19  

Hej Cayenne

Jättemycket tack!

Verkar vara enkelt brytbrödtyp

Ska fixa hem lite jäst och dyl imorgon sen ska här bakas..jag har ju eftermiddagarna på mig....
kvällar och nätter OS man vill ju se när det händer och inga repriser här inte......

xxx
Kojiki

Cayenne 18 februari 2010 kl. 22:22  

Det ante mig Kojiki, att du inte skulle nöja dig med en simpel repris :) .
Du har ju inte semester för att kolla på sammandrag eller hur..?

Skicka en kommentar

Tack för besöket

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP