Mycket på gång

>> torsdag 25 mars 2010

Tiden försvinner ganska snabbt nu.
Känns som om våren trots allt är på väg, även om det snöade här idag.

Och jag har blivit en Facebook användare trots att jag konstant vägrat i flera år. Aldrig, never, inte jag har det hetat så snart det kommit på tal men till sist vek jag ner mig och joinade något som  just nu bara känns förvirrat. Men förhoppningsvis lär jag mig såvida jag inte tappar lusten helt innan jag ens kommit halvvägs.

Sen håller jag ännu en gång på att beställa papper inför mitt namnbyte som egentligen skulle ha skett för flera år sedan men då rann det ut i sanden men nu måste det ske innan det är försent.

Det handlar om farmors flicknamn som pappa fick som mellan namn då farmor inte längre fick heta det som gift. Så det blir pappas namn men det farmor hette som ogift.

Och därför behövs papper från folkbokföringen som visar när farmor o farfar gifte sig för att bevisa att det burits inom släkten de senaste 100 åren och  i fyra rakt nedstigande led. Och jag behöver själva blanketten för namnbytesuppgifter och där man bla fyller i varför man vill byta och jag behöver betala in 1800 kronor för att de ens ska behandla ärendet eller 3600 om M bestämmer sig för att även hon vill byta. Just nu är hon osäker....

Jag ska i alla fall byta för om inte jag gör det nu så försvinner namnet ur vår släktgren och det tycker jag är så synd, jag ju bla arvegods i silver med dessa släktinitialer, dock från farmors syster som förblev ogift men ändå. Och ingen av oss övriga kusiner på farmors sida har någon tanke på att byta och syrran som tidigare var på har ju gift om sig och vill inte längre......så då får det bli jag.

Så, åter till Patent och Registreringsverkets hemsida.

12 kommentarer:

Anonym 26 mars 2010 kl. 19:38  

Hej

Jasså du har blivit med Facebook. Jag har ett konto där sen något år..är aldrig där tycker det är ganska tråkigt jag blir inte riktigt klok på det faktiskt.men det är väl intresse som saknas förmodar jag...

Man är ju ganska kontrollerad där ska man veta..

Ha en trevlig helg

xxx
Kojiki

Cayenne 26 mars 2010 kl. 23:10  

Ja Kojiki, det är ju så jag har känt men nu har jag lagt in sekretess för allt jag kan och bara mina vänner är de om kan komma åt mitt liksom.

Ha det gott...

Anonym 28 mars 2010 kl. 09:09  

Hej igen

Jag var inne på mitt Facebook-konto som jag inte varit inne på över ett år..jag har aldrig varit aktiv aldrig skrivit något bara varit där några få gånger. Döm om min förvåning så fanns halva Passagens medlemmar där som vänner
Där fanns du.. Maskroskvinnan.. Carola... Fjäderlös.... m fl..hur i alls sin din dar har detta gått till..fattar nada..Era foton fanns där..det var ju lite kul faktiskt..

xxx/Kojiki

Anonym 28 mars 2010 kl. 16:59  

Det blir så då när man har varandras mail adresser.....Du kanske skulle bli lite mer aktiv?

/Cayenne

Anonym 28 mars 2010 kl. 18:45  

Så om man har blivit mailad oavsett mailadress så kommer man på Facebook om man är en reg Facebookanvändare..detta visste jag inte..trodde man skulle få förfrågningar, som jag visserligen fått, men från helt andra...Det är mycket frågan om vänner och jag såg en del hade över 1000 i antal....på mitt konto var det ungefär 70, om jag inte minns fel, som jag inte hade någon aning om. Tror jag reg mig för ca 2 år sedan. Därefter har jag kanske varit inne 3-4 ggr..Det var ungefär 1 år sedan sist.

Jag tittade runt lite igår eftersom Facebook kom på tal här, för att se hur det fungerar. Jag fick den uppfattningen att det liknar mycket alias på Passagen som jag heller inte utnyttjat.... har jag fel här.

Jag är inte alls insatt och tycker det verkar rörigt på något vis..det är väl därför som jag aldrig kommit igång där och jag inte har någon tid egentligen för det....

Hoppas du får glädje av det och kommer att trivas där...

xxx/Kojiki

Anne-Sofie 29 mars 2010 kl. 12:03  

Facebok...nej där har inte heller jag nån lust att vara, kollade på en väns facebok och det såg väldigt trist ut:-(

Klart att du skall ta ditt gamla släktnamn!

Anonym 29 mars 2010 kl. 16:41  

Kojiki, trivas kommer jag nog aldrig att göra för jag tycker som du att det är rörigt. det som är kul är att jag funnit gamla klasskompisar och arbetskmarater jag inte haft kontakt med på länge. Och eftersom jag har sekretess på allt så kan bara mina vänenr läsa, dvs de som jag accepterat som vän. men det är ju som så att då man väl regat sig på ded mailadress man använder så plockar systemet upp alla mail adresser du har på din mailing lista och då kommer förfrågningarna....men....man måste acceptera, man kan inte bara komma upp på listan hur som.

/Cayenne

Anonym 29 mars 2010 kl. 16:42  

Anne-Sofie, jag är inte säker på att jag blir kvar heller, mycket trams där men glad att ha hitatt igen vänner som jag saknat...de som flyttat, gift sig, försvunnit ur landet etc...det är skoj.

/Cayenne

Anonym 29 mars 2010 kl. 17:08  

Hej igen Cayenne

Dessa fanns på med min lista med foto och allt..jag har inte svarat en enda förfrågan eftersom jag inte varit där tyckte jag att jag skulle svara..Det finns många som trivs på Facebook och tycker det är roligt en del har den som en typ av reklamsyfte för sina företag eller bloggar....Jag fick en förfrågan från Deezer musik som jag är medlem om jag ville ha min musiklista upplagd på Facebook via Deezer....

Likadant är det med Twitter..fattar egentligen inte vitsen av det hela..det blir bara för mycket på något vis..känns det som....

Peter 29 mars 2010 kl. 20:19  

Jag tyckte att FB var kul i början men har lessnat nu, så jag är där mindre och mindre.

Vad har hänt med din blogg förresten? Inga bilder syns.

Anonym 29 mars 2010 kl. 22:20  

Kojiki, jo det blir en hel del som man bara inte orkar hänga med i...man får sålla, twitter har jag helt valt bort, finns liksom en gräns för det mesta.

Låter dock skumt med allt som händer på din facebook..
/Cayenne

Anonym 29 mars 2010 kl. 22:22  

Hej Peter, men nu syns dom, tror det var något tillfälligt. Och ja, FB är kanske inte något man orkar hänga kvar i hur länge som helst, känns som om man inte riktigt har koll på allt som händer och alal man måste svara etc....lite knasigt upplägg med att jag även får se vad andra som finns på min lista i sin tur skriver till sina vänner som inte är mina....

/Cayenne

Skicka en kommentar

Tack för besöket

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP