Lamna Nasus

>> fredag 30 april 2010

En sån ska jag slänga ner i soppan i morgon tillsammans med en massa andra godsaker.

Jag snackar om en bit av en sillhaj. Inte varje dag man tillagar haj men i morgon ska det ske.

Har kommit över recept på en av stan restaurangers enormt goda fiskgryta/soppa så idag har jag varit och inhandlat 2 kg handskalade stora räkor, lax, pilgrimsmusslor, saffran, diverse grönsaker och såklart sillhajen då som också ska få simma runt en stund innan den landar i magen.

Aiolin tänkte jag göra själv men insåg att jag kommer att få brist på tid så även den blev ett köp över disk på ett ställe som gör den själv.

Så imorgon bitti blir det till att tussa upp i tid och börja förbereda allt innan alla kommer till klockan tre.

Önskar er alla en fin valborgskväll...

10 kommentarer:

Agath 30 april 2010 kl. 21:41  

Hej Caynne!
Hajfenssoppa har jag för mej att
en Kina restaurang hade där jag bodde
innan jag kom upp hit,undra hur det smakar?
Jag önskar dej en trevlig Valborg.
Kramar.

Anne-Sofie 1 maj 2010 kl. 11:21  

Sillhaj? har aldrig ens hört att det finns nåt sånt..vadå köper du den levande??

Anonym 1 maj 2010 kl. 13:02  

Hej Cayenne

Sillhaj låter underligt men det är för att den lever på sill inte så vanligt för en haj...men det visste du väl! Tur att det inte är sillsoppa iallafall hua

Det här låter riktigt mums!

Ha det jättetrevligt och hoppas det blir uppskattat!
/Kojiki

Cayenne 1 maj 2010 kl. 14:22  

Agath, ja det blev nog mest någon form av buljong av den hajfenan...har dock aldrig smakat.

ha det gott...

Cayenne 1 maj 2010 kl. 14:23  

Anne-Sofie, jag hade inte så bra koll på den jag heller innan men nu vet jag lite mer om den. Och nej, jag köper den inte levande, bara en bit av den. Smakar ungefär som kyckling, lite samma konsistens...

Kram kram..

Cayenne 1 maj 2010 kl. 14:26  

Kojiki, ja egentligen låter det mer som en sill än en haj men jag lovar, huvudet låg i fiskdisken med hela gapet öppet och han hade fula tänder !

Har precis maten klar och inväntar just nu att alla ska ramla in genom dörren (födelsedag idag) och hur som haver så blev det jättegott, nu ska det bara i ca 1 kg räkor så är allt klart för servering.

ha en fin 1,a maj....

Anna-Karin 1 maj 2010 kl. 15:40  

Hej Cayenne!

Här lär jag mig massor av nytt om sillhaj, som jag aldrig ens hört namnet på förut. Det låter gott när du skriver att smak och konstistens är som kyckling ungefär. Jag gillar nämligen kyckling.

Jag gillar all mat egentligen. Utom sniglar och alltför mycket vitlök. :) Jag är en matglad person sedan födseln. :)

Jag började också tänka på hajfenssoppa när jag läste det du skrev. Det fick mig att tänka på när mina döttrar var små barn. Då brukade deras morbror säga att han skulle bjuda dem på hajfenssoppa och de började ibland nästan gråta av förtvivlan när de hörde det, så rädda blev de. :)) Fast han bjöd dem aldrig på det, han bara skojade med dem.

Ha en bra helg, Cayenne!

Kram
Anna-Karin

Cayenne 2 maj 2010 kl. 08:54  

Anna-Karin, det är alltid kul att lära sig nåt nytt..

Ha en fin söndag...

Anne-Sofie 2 maj 2010 kl. 18:56  

Aha...du skrev att den skulle få simma runt lite så jag trodde att det var som i vissa asiatiska
länder, att man beställer sitt "kött" eller "fisk" redan som levande "kött"...fy faan rentut..

Cayenne 2 maj 2010 kl. 21:57  

nej usch Anne-Sofie, sånt pysslar ju inte jag med. Äter ju inte ens kött så det går ju bort direkt för mig.

Skicka en kommentar

Tack för besöket

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP