Galen i glas, del 2

>> söndag 15 november 2009

Jag fortsätter att tjat om mitt glas och vill visa er verk av två danska glas och formgivare på den danska glasfabriken Holmegaard. Dansk design har ju alltid varit väldigt omtyckt ute i världen både vad gäller glas och möbler men jag eftersom jag samlar på de mindre tingen så väljer jag att visa dessa.


Michael Bang, designer och formgivare och han har gjort helt fantastiska vaser, skålar etc. Dessa finns i flera höjder och färger även om denna turkosa, vita  en röd/orange färg är mest vanlig. Snyggt, snyggt och de går lös på omkring 2000 och uppåt, men ibland kan man fynda på loppis. Även Otto Brauer gjorde den här typen av vaser men han nischade mer in sig på genomskinligt glas.


Sedan har vi Per Lutken som sammarbetade väldigt mycket med Michael Bang då de var verksamma under samma period på Holmegaard och det ser man även på deras design, att de påminner lite om varandra även om Per Lutken gjorde de mest fantaststiska vaser med bubbel tema som jag gillar oerhört mycket i det mesta.
Och även här kan man ibland på loppis ramla över nån pjäs som innehavaren inte har en aning om vad det är och på så vis kan man gå därifrån med ett leende, annars får man hosta upp några tusenlappar om man går på en riktigt antik affär eller på en riktigt antik akution.


Per Lutkin, serien Carnaby, så läckert att jag får lite hjärtklappning.

10 kommentarer:

Anonym 15 november 2009 kl. 09:44  

Wow
Dessa gillar jag verkligen jag har ett par stycken.....
I den turkosa färgen.. har faktiskt en gul golvvas men vet inte om det är samma konstnär det finns ju en del kopior älskar allt som är turkos till påfågelblått även kobolt.. tillsammans med vitt och kanel.Dessa vaser är bland de vackraste som finns....

xxx
Kojiki

Cayenne 15 november 2009 kl. 10:16  

Eller hur Kojiki, de gula finns det ju en hel del av även om inte de tillhör mina favoriter men i rätt sammanhang är de urläckra. Sedan finns ju den där enormt oranga färgen som på nåt vis är fulsnygg, svår att placera men en fröjd för ögat.

Anonym 15 november 2009 kl. 11:29  

Den gula har jag bara framme en gång om året den är för Forsythia..jag kallar den den min Forsythiavas.. där är den helläcker faktiskt annars tillhör inte gult mina favvofärger ej heller orange..... det var ju om jag inte minns helt galet 70-talets färg. Den gula vasen har jag fått ärva..

Gillar dessa apoteksliknande flaskor.... och när de står i olika storlekar..gärna 2 färgat

xxx
Kojiki

Anonym 15 november 2009 kl. 13:07  

Det är lite synd att designers får hela äran. Ofta så har de inte gjort ett dugg i materialet i fråga.
Vet man vem som tillverkat det hela?
:-)

Cayenne 15 november 2009 kl. 13:12  

Kojiki,ja du minns nog rätt, det var mycket orange på 70 talet, och ganska knallig grön vill jag minnas. Jag håller med dig om flaskorna, de är otroligt snygga i ett fönster där ljuset kommer in och speglar sig i flaskorna, och snyggast då de är i olika storlekar.

Cayenne 15 november 2009 kl. 13:14  

Fjäderlös, ja det var ju Holmegaards glasfabrik som tillverkade dem men vem som gjorde själva jobbet ute på golvet blir nog svårt att säga. Självklart ligger själva konstycket i den färdiga produkten men så är det väl alltid, att de som gör själva jobbet får minst cred?

Agath 15 november 2009 kl. 20:28  

Cayenne!
Glas är ett underbart matreal,själv har jag och vill gärna ha prydnadsaker i glas.När jag bodde i Småland så var vi 4 gånmger på hyttsill och fick blåsa blomstänglar der som ville naturligtvis,men jag var mer intresserad av att gravera på ett glas mina barns namn,så de har fått var sett och min sons sambo.Sista året var det inget sådant.Men jag älskar hyttsill så jag njöt ändå*ler*
Kramar.

Cayenne 15 november 2009 kl. 21:17  

Vad skoj Agath, jag har velat prova flera ggr men det har liksom aldrig blivit av...Har faktiskt aldrig hört talas om Hyttsill, är det ett glasbruk?

Agath 16 november 2009 kl. 19:56  

Hej igen Cayenne!
Hyttsill kommer sig av att de gjorde det på ugnarna på så sätt hade de middagen räddad,och
som du säkert vet så var det många luffare på glasbruken för de fick sig också ett mål mat
på det viset.Jag har varit med på bussresa dit
där man var i ett stort sällskap,mycket trevlig
dag,och så gick man och tittade på glas i alla
de former även tavlor i glas,mycket vacker men ack så dyrt.
Ett kuvert såg jag på väggen kostade 350:- detta var 2002 så det är säkert dyrare nu.Men det är värt vartenda krona.*ler*
Har du chans så åk en gång du kommer inte att bli besviken,tror jag i alla fall.
Jag önskar dej en trevlig Måndagskväll.
Kramar.

Anonym 20 november 2011 kl. 10:04  

Dom två första bilderna är vaser designade av Otto Brauer för Holmegaard. Alltså inte Michael Bang. Och dom vita & turkosa är inte dom vanligaste. Dom som det finns mest av är dom transparenta vaserna såsom den bruna.

Några hundringar för du pynta för den lilla gulvvasen i transparent. Vill du ha den i någon av varianterna du ser ovan får du betala över tusenlappen.

Den dyraste färgen är nog oxröd/röd men gulvvasen finns i ett flertal färger till. Goggle Otto Brauer så hittar ni bilder.

Skicka en kommentar

Tack för besöket

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP