Galen i glas

>> lördag 14 november 2009

Jag har ju som vissa av er vet en extrem förkärlek för färgat glas.
Har samlat på mig en hel del genom åren och det mesta har jag hittat för en billig peng på akution eller på loppis. Och tidigare har jag samlat mest på vaser i olika färger men ett absolut måste är att det ska ha varit ofärgade i botten.


Nu har jag dock snöat in på Paul Kedelvs skålar. Han var formgivare på Flygsfors glasbruk från mitten av 40 talet till 1956  innan han gick vidare till Reijmyre. Han formgav bla en serie som heter Couqille och där ligger min förälskelse nu. Håller alltid ögonen öppna för fynd och då o då ramlar man över dom hos människor som inte förstår dess värde.

Min finaste skål finns dock på landet och den ropade jag in på auktion i somras för 30 kr. Såg bud på liknande nyss på Tradera för 600-900 så det finns lite pengar i dom.  Har inga bilder på mina då jag faktiskt inte fotat någon men nedan finns lite bilder som jag tjyvat från nätet....då vet ni i alla fall hur de ser ut och så förstår ni kanske varför jag är så otroligt förjust i dom.


Det här är kärlek mina vänner....


Älskar formen och färgerna och just detta med ofärgad kant och botten.


Det finns otroligt många färger men grönt, lila och denna rosaröda färgen är dominant men får jag bara hem min skål från landet så ska ni få se den för den är mattgrön i mitten, ganska ljus och med en lite mörkbeige ton runt om innan den ofärgade kanten tar vid och den är extremt ovanlig, just därför att den är matt i infärgningen och inte klara som de flesta är.
Så har ni någon på lut som ni vill göra er av med så tänk på mig....men de måste vara signerade.


2 kommentarer:

Ninasol 14 november 2009 kl. 23:28  

Ja det minns jag att du gör.
Samlar på glas alltså.

Det gör jag också i liten skala.
(får inte plats med för mycket numera)

Har en vas och en skål i rött Rejmyreglas bl.a. De lär vara svåra att få tag i numera har jag hört.
Hade fler röda Rejmyreglas men var oaktsam om dem tyvärr.
Skulle nog fota lite av min samling nån gång.

(får en flashback nu att jag skrivit samma sak i din Passagenblogg för hundra år sen eller nåt sånt) :-)

Glas är så vackert och kan få oanad skönhet med ljusets brytning.

Önskar dig en fin helg tillbaka.

Anne-Sofie 15 november 2009 kl. 00:02  

Verkligt fina! Själv så är jag dock inte samlare av något alls.
Kram:-)

Skicka en kommentar

Tack för besöket

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP