Lummer och mossor

>> lördag 21 november 2009


Vad många kanske inte vet är att alla lummerväxter, som är en sorts revor som slingrar sig och biter sig fast i lite sandig jordmark är fridlysta.  Man får alltså inte plocka revor med rötterna, gräva upp eller flytta på dem.

Jag älskar lummer och det finns massor på landet och idag, då jag och min syster var ute och plockade andra sorter av mossor så fanns där grön fin lummer som slingrade sig i meterlånga revor omkring våra fötter.

På väg upp till landet idag så satt jag i bilen och läste nyaste Allt i hemmet och det var massor med julartiklar och bla så visade man bilder från ett hem i Jämtland och i husets köksfönster så hängde kransar spm husets ägarinna hade gjort av just....lummer ! Tyckte det såg väldigt illa ut för man kanske borde ha kollat upp det innan man pulicerade en sån bild för lummerkransar är ju inte direkt något man ser på var mans dörr vinterid.

All lummer är alltså fridlyst men det finns lummer från Estland som man kan få tag i men då ska den butiken som säljer den kunna visa upp dokument som bevisar det, annars kan det leda till man åtalsanmäls.

I dessa tider plockas det nog massor från skog och mark för att göra juldeorationer och jag är säker på att  många drar lummer revor till sina kransar och även andra typer av mossor. Bla vitmossor som inte ska förknippas med toppmossa, utan lavar, ex renlav som också är fridlyst.

Själv så har jag plockat granris och enris och sedan har vi lyckats ta tre fina exemplar av julgranar från vårt sommarlands skog. Så, för första gången på 3 år så ska jag försöka mig på julgran igen. Tuva, min damp katt har ju annars lyckats med egen julgransplundring inom 2 dagar efter att den blivit klädd och det är inte så skoj. Så min julgran har varit ett julträd som hängt ner från taket, med prismor o ljus och svandunsludd som symboliserat snö.

5 kommentarer:

Anonym 22 november 2009 kl. 10:59  

Hem, var det där en passning till mig och Michelle efter att jag skrev om att Michelle ska dekorera?
:D

Tigris Predikantan 22 november 2009 kl. 12:17  

Ja, det är mycket som bl.a gäller kring naturen som man inte kan. Skall försöka se om det jag plockar till jul i vår lilla skog är lummer och inte lav eller mossa som jag trott.
Ha det gott
;=)

Anne-Sofie 22 november 2009 kl. 12:53  

Det hade jag ingen aning om att den är fridlyst. Tror inte att "gemene man" har någon större koll på sådant. Det kan väl inte vara meningen att man måste kolla upp allt sånt, innan man går sin skogspromenad eller så..
Vet inte ens om jag känner igen lummer..
Ha det gott.

Cayenne 22 november 2009 kl. 16:20  

Fjäderlös, hänger inte riktigt med..? Om du skrivit något i något inlägg så hade jag nog inte läst det innan jag skrev mitt...

Cayenne 22 november 2009 kl. 16:22  

Tigris, man kan ju inte veta allt och oftas så tror man ju att det är ok...men just lummer växer så långsamt så man måste vara lite rädd om den...

Skicka en kommentar

Tack för besöket

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP