Eftermiddags pyssel

>> lördag 5 december 2009


Under dagen idag har jag pysslat lite hemmavid och sedan inhandlat en del av mina julblommor. En del står i kylen nu, bla mina vita hyacinter som jag inte vill ska slå ut för mycket innan julveckan.

Men mina vita amaryllisar har fått komma ner i krukor i alla fall. Tillsammans med lite grön mossa och fusksnö.

Det jag alltid tänker på då jag köper dem är att det alltid är tunnast knoppar på de vita. Jag brukar ju alltid klämma lite på dem då för jag vill ha dem fast och ganska fylliga men det går aldrig att jämför de röda med de vita. Men, just idag tror jag att jag fick tag på ganska bra exemplar.

Kvar att inhandla nu är de vita julrosorna till köksfönstret, men de jag såg idag var dels lite väl stora och dels på tok för dyra (179 kr st) så jag tussar nog iväg till min lokala trädgårshandlare som hade jättefina exemplar för 115 kr. Bra med den är att man kan få dem att överleva tills nästa jul så de kommer att få stå utplanerade på landet över sommaren.

Julrosor finns ju i flera färger, vita, svagt rosa röda, lila, svagt gröna plus en massa fler och de är otroligt tåliga och är bland de första som kommer upp ur snön och de står utplanterade, de bara skakar av sig snön lite och sen blommar de tillsammans med de första vårblommorna.

8 kommentarer:

nono 5 december 2009 kl. 17:53  

Önskar dig en trevlig Andra Adventssöndag.

Kram

Cayenne 5 december 2009 kl. 17:58  

Ninacian, önskar dig detsamma...

Anonym 6 december 2009 kl. 12:28  

De är väldigt fina julrosorna...dyra är de..de verkar som de blivit mer och mer populära..Hoppas du får tur med din amaryllis..ibland blir de så långa..men man klippa av dem och ha dem i en vas..Kul att plantera lite julgrupper själv och inte köpa....

xxx
Kojiki

Cayenne 6 december 2009 kl. 12:32  

Kojiki, jag planterar alltid själv, köper aldrig färdigt. När mina amaryllisar drar iväg brukar jag klippa av dom o ställa dom i höga vaser, ingen idé att försöka få ordning på dom då i krukan, de bara tippar o så blir det bara en massa trista blad. Tycker alltid de är finast som knoppar (konstigt) då de står i kruka, men sen uppskattar jag dem mer i vas då de blommar. Men jag måste ha i alla fall ett par vita varje jul...

Agath 6 december 2009 kl. 14:18  

Hej Cayenne!
Detsamma gjorde jag förr,när min son var liten
och jag hade en sval allt var mycket enklare då.

Menm det bler lite mer personligt när man gör det själv.
Jag önskar dej en trevlig 2:a Advent.
Kramar.

PS:Den vita julrosen är väldigt vacker.DS:

Anonym 6 december 2009 kl. 14:20  

PS

Du har blivit en hejare att få in bilderna snyggt!!!

Kojiki

Cayenne 6 december 2009 kl. 14:56  

Agath, ja, tänk den som hade en sval, eller ett "gå in i skafferi"....Turligt nog har jag en stor ny kyl som rymmer en hel del och den får duga till detta ändamål.

Fin andra advent till dig med..

Cayenne 6 december 2009 kl. 14:58  

Tack Kojiki men det är långt till jag spelar i samma liga som dig. Tycker dock att det är hyfsat enkelt med bilderna här på blogspot och det är ganska skoj att de går att flytta runt bland texten.

Skicka en kommentar

Tack för besöket

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP