En söndag med rivstart

>> söndag 13 december 2009

En hyfsat god natts sömn gjorde att jag kände mig full av energi i morse då jag vaknade vilket medförde att jag drog fram träningscykeln och körde ett pass på en knapp timme och 1,8 mil...
Bäst att passs på då inte huvudvärken sätter stopp för aktiviteter.

En skön och lång dusch på det och en kall god frukt smootie så känner jag mig redo för dagens utmaningar. Inte för att jag har något speciellt planerat men jag bör verkligen måla det sista jag har kvar i köket och kanske stöka runt lite inne i min klädkammare och bereda plats för skor och väskor. Ska fundera en stund på vad som känns mest motiverat.

Igår hände i alla fall något lustigt.
På väg till mamma, precis då jag kört ur garaget så stod polisen utanför, på vår lilla gata mitt i stan, som inte ens är direkt mycket trafikerad  föutom att folk utnyttjar parkeringsfickorna utmed vägen. Klockan var typ halv två och jag fick blåsa ! Och visa körkort och få en snabbkontroll av bilens plåtar och kontrollmärke.

Nu är det iof bra att polisen är på sin vakt på lördagar o söndagar då jag tror att massor med människor kör efter partykvällar och att de själva tror de är körklara men nån måtta får det väl vara..... direkt utanför ett garage, hade kört typ två meter. Hade det inte varit bättre att lägga sina resurser på en betydligt mer livligare gata??

Har varit med om en annan grej som polisen gjort o som fick mig att gå i taket.
För massor med år sedan, då M var typ 5-6 år så hade vi varit hos vänner på kvällen, en bit från oss och körde hem sent i mörkret, jag körde, K satt brevid och M sov i baksätet. På en sträcka på typ, 3 km mötte vi ingen, fick ingen bakom oss och körde av ner mot oss i fortsatt mörker (är kolsvart om hösten då man bor på landet), körde backen ner mot sjön och vårt hus och ingenstans lös det förutom stalllyktorna hos travtränargrannen. Precis då vi svänger in på vår gård får vi ett billyse i rumpan som svängt in bakom oss på vår egen gård framför huset.

Och ut kliver två poliser, arroganta, spydiga och ifrågasättande. Vad gjorde vi ute vid den tiden? Hade vi druckit alkohol? Har du körkortet med eller har man inte det på landet? .......

Vi stod som frågetecken och fick förklara vart vi varit, hos vilka och sedan fick vi blåsa....båda två fast det var jag som körde! Då jag frågade varför fick jat till svar att det var rutin. Vaddå rutin, att båda blåser??

Jag var galen då de sladdade ut i gruset från vår gård. Ringde kompisarna för att fråga om det var de som spelat oss ett spratt, för vi undrade ju hur det plötsligt bara kunde dyka upp, hade de stått och väntat på oss på lilla stigen bakom bagarstugan?  Men nej, de hade inget med det att göra så jag tog och ringde vaktbefälet på stationen och ifrågasatte hela situationen. Man kände sig kriminell, det var liksom bara blålysen och dragna pistoler som saknades så hade bilden av ett tillslag varit komplett.

Efteråt, typ 2 veckor senare fick vi en ursäkt, om att det var olyckligt att de varit otrevliga, att de skrämt M, att de tvingat K att blåsa för det var verkligen inte rutin. Poliserna hade fått en tillsägelse och de hoppades att det inte skulle hända igen.

Ibland funderar man om de tycker att det är skoj att skrämma folk.

Hoppas ni alla har en fin tredje advent.....snart kommer tomten.

2 kommentarer:

Agath 13 december 2009 kl. 18:01  

Hej Cayenne!
Ojdå visst är det väl bra att polisen är
ute på helgerna som du säger så är det många
som kör rattonyktrar...men inte medetsamma från
din infart det låter konstigt tycker jag.
Hoppas du haft en fin Luciadag och önskar
dej en trevlig 3:dje advent.
Kramar

Anonym 14 december 2009 kl. 22:28  

Hej Agath, jo visst är det bra att de är ute men jag tycker nog de kan välja sina plaser för att kolla rattonykterhet något bättre.

Ha en fin vecka,,,
Cayenne

Skicka en kommentar

Tack för besöket

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP