Norrsken

>> tisdag 29 december 2009


Här i norr eller som hos mig, mitt i landet så är vi lite bortskämda med norrsken. Kojiki skrev en kommentar om norrsken till mig och hon hade aldrig sett något och det är lite synd för det är ett fantastiskt skådespel över himlen.

Hur det rör sig i olika hastigheter, färger och formationer och man kan stå och se på det tills man fryser om händer och fötter och tvingas in i värmen. Och det kan bli ett g anska starkt sken som avspeglas i snön så det verkar som om det vore fullmåne. och lika plötsligt som det dyker upp så kan det försvinna även om det är mest vanligt att det stannar kvar i flera timmar i olika styrkor.

Och det behöver vara en kall , klar kväll/natt för att det ska synas som bäst, och det får inte vara stadsljus som stör himlen utan det svartaste svarta ska råda för bäst effekt.

När jag hade kvar mitt hus som var beläget 2 mil utanför stan på ett ställe utan gatubelysning och ca 2 km från närmaste stor väg så såg man norrsken hela tiden under vintern och många av oss i de här delarna av landet tar det säkert som något naturligt så vi tänker sällan på hur det underhåller och roar oss...det liksom finns bara där.

Idag är en kall dag här med blå himmel och sol, graderna visar just nu på 20.9 minus och det är en perfekt dag för att det ska bli norrsken till kvällen.

2 kommentarer:

Anonym 29 december 2009 kl. 12:47  

Hej Cayenne

Vad intressant att läsa. Inte trodde jag Norrsken syntes så långt ner som Sundsvall..Det lär vara otroligt vackert att se..det är väl ett grönaktigt sken eller....måste vara absolut magiskt att se..kul du skrev om det....

2o minus grader jag tror jag dör..har aldrig upplevt sådan kyla..men är luften klar så är det kanske inte så farligt..Har vi 10 minus känns det rejält eftersom luften är väldigt fuktig.. och det blåser nästan alltid.... det lär komma en köldknäpp nu...en riktig vargavinter.....fy för den lede...ja ja man ska inte klaga är det vinter så är det.......

Hoppas du får se Norrsken ikväll...

xxx
Kojiki

Cayenne 29 december 2009 kl. 12:53  

Kojiki, kan tänka mig att era 10 grader är som våra 20 plus lite till. jag fryser ju tex alltid mer i Göteborg med färre grader än här hemma med fler. Pratade dock med syrran i fjällen för en stund sedan o de hade ca 25 och det skulle bli upp mot 30 så vi får se hur det blir med skidåkning och pulkracet vi alltid har på nyårsnatten...

Norrskenet går mest i lite guldiga, gula färger och i grönt här hos oss, ibland vid riktigt kyla kan de även skifta i rött men det är mer vanligt långt uppe i norr.

Du får besöka norrland någon gång...vi bor i ett fantastiskt landskap

Skicka en kommentar

Tack för besöket

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP