Packdag

>> tisdag 29 december 2009


Idag packar jag för fjällen och som vanligt är det alltid lika svårt att inte ta med sig för mycket men nu då kylan slagit till så får det nog bli extra varma kläder. Glad i alla fall över mitt Uggs köp, dvs mina "fulsnygga" varma ludder, då håller sig fötterna varma i alla fall. Mitt köp blev ett par beiga, dock inte i orginal då de går på ca 2.600 och nu efter juletid så finns det liksom annat att lägga pengarna på.


Sen tänkte jag baka, fick ju en sagolik bok av syrran i julklapp, Frestelser av choklad, och eftersom jag älskar choklad så var det ett lätt val då efterrätten på nyårsupén föll på mig. Det blir därför en Nötpaj med chokladfyllning och en klick till det glass....
Vackra bilder i boken som verkligen lockar (vore nåt för dig Kojiki, chokladoman som du är). I själva pajdegen är det paranötter vilket jag aldrig provat förut men det det låter smaskigt. Själva chokladfyllningen läggs i då pajskalet svalnat och sedan ska allt kylas i ca 3 timmar.

I övrigt på nyårssupén så bir det en toast i förrätt med pilgrimsmusslor, advokado och tomatröra tillsammans med basilikacremé och litet sting av vitlök, till huvudrätt oxfilé (till mig kyckling) med potatisgratäng och fräsch sallad och äppel-curry cuttney och hemlagad bearneas sås och som avslut min nötpaj...

Tror vi överlever.....

Vid tolv, bubbel i glasen och pulkrace i backen. Förhoppningsvis kommer jag hem utan brutna ben.





3 kommentarer:

Anonym 29 december 2009 kl. 14:19  

Du får inte fresta en chokladoman på det viset...
Fick en After Eigtht idag som jag sitter och tuggar på känns lite torftigt när jag läser om denna nötpaj.. Du får skriva ner receptet så man kanske kan fixa till nyårsafton..tycker alltid det är svårt med efterrätter...det brukar bli det gamla vanliga..man kan ju alltid köpa en del Monte blandad frukt....Nä det får bli något mera romantiskt...väntar med spänning på receptet......

xxx
Kojiki

Cayenne 29 december 2009 kl. 15:29  

Kojiki, jag har oxå mumsat after eight idag trots min lilla träningsnoja som atgit överghand nu, först cyklat knappt 2 mil (inomhus) sedan några bitar choklad på det...ha ha.

Nu har du i alla fall fått recpetet i inlägget ovan, hoppas det ska smaka för jag har ju int etestat den ännu men den låter väldigt god.

Agath 31 december 2009 kl. 20:25  

Cayenne och Kojiki!
After eight det är ju mint i dem,är
ni lika galna i mint blandat med
chocklad..Förresten är det någon som
röstat på vilken favorit de vill ha i
Alladin asken tror jag det var
för en av pralinerna kommer att försvinna.
Men först ska vi fira nyår för sista gången
detat årtiondet.
Gott Nytt 2010 År.
Kramar-

Skicka en kommentar

Tack för besöket

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP