På begäran

>> tisdag 29 december 2009

Kojiki efterlyste receptet på min efterättspaj på nyår så här kommer den.

Nötpaj med chokladfyllning

250 g skalade paranötter
4 msk strösocker
4 tsk smält smör

Fyllning

2 1/4 dl mjölk
2 tsk pulvergelatin
1 1/4 dl extrafint strösocker
2 ägg, separerade
225 g mörk choklad, grovhackad
1 tsk vaniljextrakt
1 1/2 dl vispgrädde
2 msk paranötterm hela och hackade till dekoration

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg hela paranötter i matberedaren och kör till de är finmalda. Tillsätt strösockeret och det smälta smöret och blanda som hastigast. Häll över blandningen i en pajform, ca 23 cm och tryck ut blandningen så den täcker formen. Grädda i ca 8-10 min eller tills den blir guldbrun. Låt den svalna.

Till fyllningen, häll mjölken i en värmefast skål och strö gelatinpulvret äver ytan. Låt pulvret mjukna i ca 2 min och ställ sedan skålen över en kastrull med sjudande vatten. Blanda i hälften av strösockret, båda äggulorna och chokladen. Rör oavbrutet i ca 4-6 min eller tills gelatinet har lösts upp och chokladen har smält. Lyft upp skålen och vispa smeten slät.  Blanda därefter i vaniljextraktet, svep in skålen i plastfolie och ställ i kylen i ca 45-60 min eller tills den börjar stelna.
Vispa grädden tjock. Spara 3 msk och vänd ner resten i chokladsmeten. Vispa äggvitorna hårt i egen ren skål. Tillsätt 2 tsk socker och fortsätt vispa tills det blir riktigt hårt. Vänd ner resten av sockret och sedan äggvitorna i chokladsmeten, häll fyllningen i pajskalet och ställt kallt i kylen i ca 3 timmar. dekorera med parnötter och ev grädde eller en klick glass.

Ät och njut....

Kojiki, hittade inga bilder ur boken på nätet så jag fick fota själv, lite väl blnakt papper i boken men jag rekomenderar den varmt till dig, den är så vacker i både skrift och bild att det är ett nöje att äga den.

Lycka till....




17 kommentarer:

Anonym 29 december 2009 kl. 15:54  

Tack för du tog dig tid...ser alldeles fantastiskt ut..ska prova.... verkar ju inte så komplicerat..glass till tror jag blir fint..
Paranötter är ju inte så vanligt i recept..det är ju en ganska fet nöt..svår att knäcka..men det kan nog bli spännande..kul med lite nya idéer
Boken ser väldigt fin ut..ja som du säger det är kul bara att bläddra i och njuta av bilderna.....

xxx
Kojiki

Anonym 29 december 2009 kl. 16:12  

PS

Vill också passa på att önska att det blir en lyckad fest och inga brutna ben av något slag..och att ditt bakverk blir pricken över iet!

Säger än en gång Gott Nytt 2010...känns faktiskt lite konstigt att skriva det....

...och du kör försiktigt..men det gör du alldeles säkert van bilförare som du är...man får ju vara extra vaksam på alla trafikanter.......det har sagts att det ska bli blixthalka......

xxx
Kojiki

Cayenne 29 december 2009 kl. 18:30  

Kojiki, har precis varit iväg och handlat paranötter, finns i färdiga påsar på bla Ica och Willys, skalade och klara.

Tack för omtanke om brutna ben och bilkörning, här uppe kommer det att bli riktigt kallt så det är vinterväg för vår del, ingen bar asfalt och regn som jag hörde det var neröver.

Ha ett nu ett riktigt gott slut du med...

Agath 29 december 2009 kl. 18:46  

Hej igen Cayenne!
Vad gör det att paperet äblankt
det är ju inte den man ska äta
utan den goda påaj som blir av ingredienserna*blink*
Ha det nu fin i nyår och säger
som Kojiki var rädd om dej.
Jag önmskatr dej en gott nytt år.
Hoppas att 2010 blir ett bta år.
Kramar.

Cayenne 29 december 2009 kl. 20:44  

Ha ha Agath, såg att det kunde tolkas så nu men jag menade att det var så svårt att fota på blankt papper för det blev reflexer...

ha det gott på nyår du med..

Agath 29 december 2009 kl. 21:20  

Cayenne!
Jo visst kan man tolka det på 2
sätt och jag tog chansen vetja.
Ha det nu riktigt nice i fjällen
och ha det mysigt och gott med de
dina.
***G*O*T*T**N*Y*T*T**Å*R**
Önskar jag dig.
Nyårskram.

IanMcOwen 29 december 2009 kl. 21:45  

Mah Frend Cayenne
A New Year, new memories tae make
an' auld worries Ye will suin forsake
th' world is Yoors, fur Ye tae take
(an' delicious cake fur Ye tae bake)

Happy Hogmanay-Gott Nytt År 2010

Ian

Anne-Sofie 30 december 2009 kl. 16:50  

Låter mumsig värre!

Önskar dig nu ett bra avslut på det gamla året och ett bra nytt år!

Anonym 30 december 2009 kl. 17:48  

Agath, Ian och Anne-Sofie, tack för hälsningar och jag önskar er självklart em fin nyåraftonskväll med god mat och dryck...och hoppas samtidigt att ert 2010 blir ett superår..

/Cayenne/

Quila o Ronja 30 december 2009 kl. 20:09  

Mmmmm, det där låter riktigt mumsigt :-)))
Det måste jag prova.

Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År

/Susanne

Ninasol 31 december 2009 kl. 14:02  

Åh vad gott!

Choklad, vispgrädee och socker och lite annat samskigt.
Då blir man på gott humör.

Ska prova ditt recept fast inte idag.

Gott nytt år önskar jag dig med en kram

Anonym 31 december 2009 kl. 20:38  

♪♫•*¨*•.¸¸♥ ¸¸.•*¨*•♫♪
Till min bloggvän Cayenne,
long time no see - men
♪♫•*¨*•.¸¸♥ ¸¸.•*¨*•♫♪
njut av allt gott och må bäst
♪♫•*¨*•.¸¸♥ ¸¸.•*¨*•♫♪
...Och ett Gott Nytt år - 2010.
KRAM
Hooden ;)

www.metrobloggen.se/utrop

Tigris Predikantan 1 januari 2010 kl. 14:35  

Ja, önskar dig en god fortsättning på 2010!

Cayenne 1 januari 2010 kl. 21:04  

Quilla och Ronja, den var inte sån hit som jag trodde, tyckte den smakade för mycket stark choklad, tror den blir bättre om man väljer någon med mindre kakaohalt....men nyåret var gott..

Cayenne 1 januari 2010 kl. 21:05  

Ninasol, god fortsättning på dig, om du ska prova, välje en choklad under 70%, tror den blir bättre då...

Cayenne 1 januari 2010 kl. 21:06  

Janne, ja det blir inte så ofta vi "ses" nu för tiden, men då o då blinkar vi ju till. Hoppas du haft ett bra nyår och att du får ett bra 2010...kram till dig.

Cayenne 1 januari 2010 kl. 21:07  

Tigris, önskar även dig ett got 2010...

Skicka en kommentar

Tack för besöket

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP