Bakar

>> lördag 9 januari 2010

Trista ting får man oftast göra då man inte har lust men tyckte det var lika bra att dra igång direkt på morgonen. Så nu har jag tvättat och städat mest hela dagen och möblerat om i vardagsrummet vilket kanske inte var så trist då det blev ett lyckat resultat.

Och nu har jag röjt i kylskåpet, ni vet, grädde med utgångsdatum som blivit kvar sedan nyår, lite creme fraiche, lite andra julting som ingen, minst jag, kommer att äta upp.....så nu åkte allt ut och stället hamnade creme fraichen och äggen (med dagens datum) i en annanaspaj och grädden med 2 dagars utgångsdatum fick gå till dagens middag. Brukar annars vara urpetig med datum och äter aldrig något som gått ut, smakar inte ens men nu kamoflerade jag den i såsen och eftersom den inte skar sig så antog jag att den var ok, den var ju trots allt oöppnad.

På landet kan jag bli extra nojig över sånt, särskilt under rötmånaden då jag tycker att allt luktar, även om det kommer direkt från affären. Hellre svälter jag än tvingar i mig "bäst före" varor.... Ganska larvigt egentligen för oftast är det inget fel men hos mig har det blivit en fix idé.

Filen, som dock hade tre dagars utgångsdatum fick faktiskt gå till en sats segkakor, dvs matbröd, typ tunnbröd modell något tjockare och det var bra för julen matbrödsbak var slut i frysen.

Mao så trotsar jag min förkylning idag och inbillar mig att jag mår bättre och jag gör nog det för annars skulle jag aldrig gått igång med allt idag. Känns skönt för jag vill att nästäppan ska ha släppt till onsdag för då flyger jag till Köpenhamn i 3 dagar på konferans och sist jag flög med förkylning i kroppen blev jag ju döv i 4 dagar om ni kommer ihåg.

Funderar även på att dra ner överskåpen över diskbänken och forstätta med mosaik upp till nån halvmeter innan taken och sätta upp hyllor även där istället. Har hamnat i nåt "vill ha allt i burk" tillstånd. Mjöl och gryn och nötter och mandlar och socker och pasta och och och och......blandat med sköna ting som är fina att se på. Har så på en vägg i köket men där står mest flingor i olika smaker, torkade trattisar och gula kantareller och fina sirapskakor i höga burkar. men vill ha mer utrymme för där har jag även mitt vardagsporslin, vinställ och diverse skålar, både från loppis och nya.

Blir nog mitt nästa projekt här.......

Vill att det ska bli sommar, vill inte vara overksam, vill skapa och jobba med händerna, plantera o måla och snickra och gräva och bygga ut.

Men trösten är att vi är på rätt sida året nu och det är bara ca 3,5 månad innan kan kanske har körbar väg till landet (dvs att snön är borta).

4 kommentarer:

Anonym 9 januari 2010 kl. 17:06  

Jag är precis lika dan....
använder aldrig utgångna varor..fast jag vet oöppnad mjölk varar några dagar till än vad som anges äggen kan man kolla i vatten om de flyter då går de att äta men jag gör det änddå inte..man kanske ska tänka om...

Hyllor på väggarna med burkar och diverse tycker jag ser så hemtrevligt ut men skulle aldrig själv vilja ha det..ett kök med matos och diverse vill jag hellre ha det bakom närmast stängda dörrar..

Jag skulle vilja just nu slänga ut allt vad jag har i köket och in med helt nytt..det har några år på nacken inte så många men tillräckligt..jag har ett kök helt i vitt och bok.... väggarna målade i en mycket vacker ljus lavendelblå nyans..... men som sagt jag är trött på allt där just nu.....kanske är det årstiden som gör att man vill ha förändring

xxx

Kojiki

Cayenne 9 januari 2010 kl. 17:15  

Kojiki, jag försöker ju att laga mat som inte orsakar så mycket os....sen har jag en superbra fläkt som drar med sig det mesta. Steker ju tex aldrig kött, eller, tja, jag steker nog inte så mycket överhuvudtaget. Fisk och kyckling som jag äter görs alltid i ugn.

Tror att det är årstiden som gör att vi vill förnya, jag blir alltid sån. Därför som jag möblerade om idag...

Kök är ju speciella, mitt går i vitt och ek men skulle vilja ha ett helt vitt med högblanka luckor och hyllor. Men ibland får man inte allt man vill...

Anne-Sofie 9 januari 2010 kl. 23:37  

Ujuj...jag låter alltid min lukt och smak bestämma om mat går att använda, det är otroligt hur mycket som faktiskt gör det efter "sista datum"

Segkakor!! Det låter som nåt för mig, är det de som görs på Grahamsmjöl och gräddas på heta plåtar?

Anonym 10 januari 2010 kl. 11:12  

Anne-Sofie, jag har två olika recept som jag varvar med, det ena är med filmjölk och dessa gräddar man i het stekpanna, det andra är med mjölk och dessa kavlas tunna och sedan gräddar men dem i ugn...båda har gramhamsmjöl i men mest vete och båda har sirap i degen, den ena är kall (filmjölk) och den andra är en varm deg med jäst....tjoa till om du vil ha recept, garanterat goda

/Cayenne/

Skicka en kommentar

Tack för besöket

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP