Bland det godaste jag vet

>> lördag 9 januari 2010

Det finns två efterrätter (när jag nu likväl är inne på bakning) som jag föredrar före andra. Det är dels panacotta som jag förmodligen kunde äta varje dag om jag hade samvete till det och dels créme brulée som som är gudagott om den görs på rätt sätt.

Den absolut godaste jag ätit intogs på ett hotell i Irland och jag brukar tänka att jag kommer aldrig någonsin att få någon så perfekt igen.

Men....för att fixa sin egen créme brulée så behöver man en egen liten gasbrännare, dvs den som bränner av råsockret (karamelliserar). Har testat i het ugn men det blir inte lika bra och att ha ett hårt sockertäcke är ju liksom halva grejen då man får knacka litet hål i det och börja mumsa av innehållet under.

Har kollat runt lite på en vettig brännare men tycker att de flesta ser lite klumpiga ut eller dåliga rent funktionellt men funderar nu på denna ni ser på bilden, Turboflames Arc. Ser helt ok ut men sen är frågan om den är bra. Vitsen med en brännare är ju att det ska gå snabbt att bränna av det man vill för att inte förstöra övrigt innehåll. Är det någon som har erfarenhet av såna? Värt att köpa?

4 kommentarer:

Anonym 9 januari 2010 kl. 19:37  

Den efterrätten går inte av för hackor..Jag tycker också om Brylé...med detta brända socker som det heter är det ju pricken över i...Man får nog åka över Nordsjön för att få den rätta......om man nu ska vara riktigt kritisk..men en egen brännare kanske du kan fixa det..dessa brännare är bra till mycket......Bilden du visar med hallon ser alldeles fantastisk ut..

xxx
Kojiki

Cayenne 9 januari 2010 kl. 19:59  

Ja visst är den god...men har någon gång fått en katastrofal tillagad på nån restaurang, helt mjuk ovanpå och ingen god smak. Man blir väldigt besviken. men bilden ser uat att vara en hit, hallonen minner verkligen om sensommar.

Ja brännarna kan man ju använda till mer så jag ska nog införskaffa mig en ganska snart. Perfekt på landet där vi har vedeldad ung, inte alltid lätt att få tillräcklig temperatur för saker man vill bränna på lite.

Tigris Predikantan 10 januari 2010 kl. 14:12  

Mums, bägge efterrätt gillar jag med!

Cayenne 10 januari 2010 kl. 18:16  

Tigris, ja det är verkligen mums mums....

Skicka en kommentar

Tack för besöket

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP