Dagens förändringsarbete

>> söndag 10 januari 2010

Idag har jag fixat hela dagen.
Började morgonen med att ta ur hela sängen och lyfta ur resårmadrassen ur min sängram som jag tyckte började bli lite skev...nåt ben som inte riktigt var rakt etc.

Så jag tippade stommen åt sidan och skruvade fast alla ben i den stålplatta de är monterade i men fann att vissa skruvhål var lite väl söndernötta. Den är ju isärskruvad och flyttat typ tre ggr och sånt märks ju.
Så i med nya längre skruvar och sen upp med den och på plats. Fann dock att jag kände ett stort behov av att vilja ha ny klädsel på den.


Men efttersom det inte går att köpa nya klädslar till den så får man fixa själv.

Så jag stack iväg och köpte tyg, ett lite tjockare mer stabilt typ möbeltyg i beige/brunt (tidigare har den varit vit) och sen började jag klä hela sargen och slutade med huvudändan. Tyckte faktiskt att färgen blev riktigt bra även om jag var tveksam innan men den gick liksom ihop med kantklädseln på bäddmadrassen som jag köpte ny för ett par månader sedan.



Men jag har svurit en å annan ramsa och sagt ett å anant ord jag i normala fall aldrig säger men nu är jag i alla fall klar och jag kan summera att jag är nöjd, både med färg, material och mitt jobb även om jag fick tricka lite med hörnen.

Sista bilden är i färdigt skick men då ser man ju inte sängramen. Men, ni vet ju att jag är ett loppis freak och förutom glas och sånt så införskaffar jag även gärna något gammalt sidentäcke om jag kommer över det. Gamla fina med fin baksida, dvs siden även där. Helst ska de vara utan fel och jag har bla två vinröda som jag älskar och de får gärna ligga som så här, som avslut på sängen. Dessa köpte jag på Erikshjälpen för 100 kr.....hur billigt som helst.

Det sorgliga är att då vi städade ur min mormors hus efter att hon gått bort var ingen intresserade av alla sidentäcken hon hade, ingen såg något värde i dem och ingen kände för att ta reda på dom och därför brändes de upp. Jag ryser då jag tänker på det. Men det var runt 1994 och inte ens jag hade upptäckt tjusningen i dom.  Idag känner jag djup ånger över det för jag minns ju hur alla såg ut.

Nåväl, nu är det i alla fall kväll och för alla som ännu inte har upptäckt det än så vill jag bara meddela att ikväll börjar en ny säsong av "En annan del av Köping". Nåt att känna glädje över mao, så underbar serie och den får mig verkligen på gott humör. Har tänkt många gånger att om jag inte ska jobba på hospice då jag slutar där jag är nu så ska jag försöka komma in på något gruppboende för lite yngre människor med någon form av funktionshinder, om de behöver någon syrra dvs.....jag vet jag skulle stormtrivas. Så, på med tv,n ikväll nu, man får liksom bara inte missa det.



13 kommentarer:

nono 10 januari 2010 kl. 18:26  

Det var värt alla dina ramsor med svordomar för himla fint blev det när du var klar.
Läckert som tusan.

Där kommer du säkert att drömma många vackra drömmar i din "nya" säng.

Bra smak har du Cayenne.
Kram

Cayenne 10 januari 2010 kl. 18:31  

Tack Ninasol, gillar ju min "gamla" säng så med ny klädsel så kommer den att vara min i några år till , kanske, om jag inte ångrar mig o tar den till landet och köper ny stomme till den hemma...med mig vet man aldrig.

Tack för kommentaren om min smak, gillar ju att pyssla med hemmet...

Ha det gott

Anonym 10 januari 2010 kl. 21:05  

Tjusigt värre ..ja ja det må jag säga..du är flitig med ditt skapande och idérikedom..fint blev det..varma färger som du gillar....ska vi inte byta bakgrund på din blogg som matchar ditt nya fina sovrum...

Roligt med kreativa människor...det gillar jag.....

Hm vad kan detta sovrum inbjuda till..naturligtvis tänker jag på god sömn

xxx
Kojiki

Cayenne 10 januari 2010 kl. 21:11  

Eller hur Kojiki, sömn är ju bra men det finns ju andra aktiviteter också som ger energi...hmm

men min bakgrund....oj, är ju så kär i den här, även om jag tycker om förändring så vet jag inte om jag vill förändra här.....(tråkmåns i det fallet) men berätta (utan att ändra) vad du hade tänkt i såna fall?

Anonym 10 januari 2010 kl. 22:09  

Det var bara en tanke jag fick i ögonblicket..tycker du har så mycket bilder och kretivitet i din blogg helt motsatt Passagen..nä idéer har jag inte tänkte du själv skulle tycka något eventuellt..skulle vara lite kul att höra...
xxx
Kojiki

Cayenne 11 januari 2010 kl. 10:29  

Kojiki, jo jag förstår hur du tänker men för stunden så känner jag så mycket för både bakgrund och huvudbild så jag vill nog inte ändra. Det här är ju liksom jag...

Jag håller med om att det är lite annorlunda än i min Passagen blogg, betydligt mer bilder och så men låt mig fundera på det ett tag. Om du går in hos mig så ser du att det finns en blogg till förutom dessa två, där kan du testa om du vill om du får någon idé. Jag skriver inte i den, finns bara ett inlägg. Tanken var att jag skulle mer fritt kunna skriva utan återkoppling till mig men ser ju att den är loggad till Cayenne ändå så jag tänkte ta bort den med tiden om jag inte fick några andra idéer om den.

Anonym 11 januari 2010 kl. 15:22  

Vet inte egentligen varför jag kom på tanken..men det fanns rosor - rosenblad framför mig...rosa rosor en lite rosa blogg inte sockersöt nej som går i kärlekens och värmens tecken ha ha....det var bara en fix idé jag fick för stunden..naturligtvis är din blogg du har nu så fin och passande så tänk inte på förändring.....Många gånger är det så varför förändra ett koncept som fungerar.....

xxx
Kojiki

Cayenne 11 januari 2010 kl. 16:46  

Men Kojiki du har ju ett helt annat öga än mig att se med så det är säkert så att du ser mer möjligheter än vad jag gör. Och jag uppskattar det väldigt mycket....och som sagt, du får gärna stöka omkring i min tredje blogg så kanske jag kommer igång och skriver där med..

Kojiki 11 januari 2010 kl. 17:03  

Ska du ha den bloggen där eller..ska du flytta den till en ny adress..då blir den liksom mer privat.....

ibland är det bra med en sk testblogg..får se om det dyker upp något..lite inspiration behövs just nu

xxx

Cayenne 11 januari 2010 kl. 17:33  

Jag kan flyttade den till ny adress, då får jag ju den helt privat och ingen förutom du då behöver veta att det är jag. Jag är ju en känslomänniska och tycker om att sätta ner orden i skrift....både de glada tingen men även det jag tänker mycket på och det jag upplever..

Ingen fara alls, låt din inspiration komma, kan ju vara bra att veta att den kommer att vara känslosam.....

Brownies 12 januari 2010 kl. 22:46  

Är det en Malmsäng från Ikea eller annan som du har klätt?

Cayenne 13 januari 2010 kl. 07:34  

Hej Brownie, nej det är inte en malm men däremot en annan ssäng från Ikea. Den har haft vit klädsel tidigare, både runt sarg och huvudända men eftersom både sängen och klädseln utgått så fanns det ingen ny att köpa så då klädde jag om den själv istället...

Brownies 13 januari 2010 kl. 21:53  

Oki doki, det ser skitsnyggt ut

Skicka en kommentar

Tack för besöket

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP