Jag fortsätter tjata om detta

>> tisdag 5 januari 2010

Jag vet att jag upprepar mig men till er som ännu inte läst något av vad han skrivit eller tagit del av övriga vargdebatt så bör ni göra det. Inte för att ni nödvändigvis behöver ta ställning för eller emot utan för att ni ska på en mer helhet av bilden och det rådande läget just nu.

Läs där för här ------> VARGEN

Jag brukar sällan länka eller pådyvla andra mina åsikter  och  "ragga" sympatier men jag anser att det här är så pass viktigt och ni som känner mig via bloggen och ni övriga som känner mig privat vet hur mitt hjärta blöder för utsatta djur, såväl tama som vilda, bla via mitt ideélla arbete med hemlösa djur i min egen hemstad.

Det som smärtar mest är de jägare som faktiskt inte har full kompetens att jaga, de har tagit sin examen, suttit på sina pass i åratal och kanske aldrig fått fälla ett djur, sedan ansöker de om licens för vargjakten och därefter ser man uttalanden i tidningen om "jag sköt fem skott mot vargen"......5 skott, hur många tog illa innan den ens föll? Är inte det ett utdraget djurplåger i på hög nivå?

Varje år, på landet, då älgjakten drar igång så hör man historier om hur de skadeskjutit djur som de fått spåra, djur som haft avskjutna ben och linkat sig igenom skogen i dagar innan de lagt sig ner. Man hör historier om de äldre män som "borde lagt ner bössan för länge sen" men som ännu sitter på pass, ibland på sin rullator. Jag ser det själv då jag passerar älgtornen, då de knappt orkar lyfta handen till ett hej, än mindre ladda och sikta och framför allt skjuta rätt. Jag anar att det finns en otroligt mörkertal om skadeskjutna djur då man håller varandra lit eom ryggen i jaktlagen. Jag vet att jag sticker ut hakan med mina påståenden nu men om man ser saker med egna ögon så blir man heligt förbannad.

Jag är en stor djurvän men jag är samtidigt realist. Om inte naturen själv klarar av problemen så behöver man självklart gripa in för inga djur ska behöva fara illa men det ska ske under kontrollerade former vilket det inte gjort i vargslakten då man valt att skjuta ner fullt friska, livsdugliga djur för att tilfredställa en grupp varghatare som inte nöjer sig innan antalet är nere på 0. det finns inte ett enda vettigt argument som håller i denna debatt som dessa vargrabiata människor fällt.

Ska nu försöka att överlåta inläggen till dem som har mer skinn på näsan och kan föra debatten framåt och hålla den vid liv för förtroendet för Sveriges miljöpöolitik är inte så stor just nu och allt behöver komma fram i ljuset vad gäller den här smutsiga historian.

4 kommentarer:

Anne-Sofie 5 januari 2010 kl. 12:54  

Tog du bort min kommentar här?

Cayenne 5 januari 2010 kl. 14:51  

hej Anne-Sofie, nej jag har inte tagit bort någon....skriv igen, den kanske inte fastnade.

Anne-Sofie 5 januari 2010 kl. 16:02  

Okey...tänkte väl det...jag skrev bara att du som skriver så bra, borde skriva något i denna vargdebatt, jag har redan retat upp nån;-))))


http://www.humlesurr.nu/thread.php?forum=15&thread=551&reply=5102

Cayenne 5 januari 2010 kl. 17:15  

Anne-Sofie, jo jag har tänkt det men jag vet hur svårt det är att föra en debatt med så mycket motstånd. Jag har alltid argumenterat mycket för hanteringen av djur överhuvudtaget och jag har suttit i otaliga möten med kommunen och polisen då det gäller hur vi hanterar de djur som går utan ägare, "djursamlare", katthatare och kattplågare (typ offra genom att elda upp dom levande, dra fast dom i svansen i ett avgasrör och sen köra så svansen slits lös etc etc,)

Otaliga är de händelser om plågsam död jag har och jag har stångat mig blodig i min envishet om en önskan om ett gott liv för alla. Vi inom vår förening för ständigt in djur med noll värde, som är hanterade med all avsky i världen och idag, med 21 grader minus så lider jag och känner konstant ångest över de som går utan tak över huvudet.

Jag ska fundera någon dag till på detta med debatten men det enda man egentligen kan göra är att upplysa och förmdela kunskap för oftast är hatet från dom som inte "ser klart" eller har hela bilden av hur vargen lever i Sverige idag.

Ska kolla din länk....

Skicka en kommentar

Tack för besöket

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP