Jag skulle vilja skriva ett elakt inlägg

>> lördag 2 januari 2010

Håller fullständigt med Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen. "Rena rama vilda västern".

Vi har en regering som beslutat att 27 vargar ska få skjutas av och man släpper ut 12.000 jägare på en hetsjakt. Noll kontroll och rena rama vilda västern ute i skogen mao. Hur kan någon med ett uns förnuft tro att man håller 27 djur då man redan första dagen fällt 22 vargar och gud vet hur många man skadeskjutit. Regeringen har fastslagit att det enbart ska finnas 210 vargar i landet men vi bor i ett land där man bör kunna hantera en större vargstam än så. 12.000 män med en bössa i näven, fattar ni hur de drar omkring i våra skogar just nu och spårar som galningar för att kunna stoltsera på bild med sin trofé. 12.000 pers är som om man skulle placera hela  Söderhamns befolkning ute i skogen eller näst intill hela Globen sånär som på fyra tusen.....för 27 djur. Hur galet låter inte det???????


Jag vet att man behöver skjuta ner älg och råddjur då stammarna breder ut sig, både för att säkra art och överlevnad men varg....herregud, någon måtta får det väl ändå vara. Jag har aldrig, och kommer aldrig någonsin att finna några tilltalande drag hos jägare som jag alltid tyckt är ett underligt folk som njuter i att döda ett djur.

Jag var på en föreläsning om varg för några år sedan och då blev jag varse vilket enormt arbete man lagt ner för att bygga en frisk vargstam i Sverige och alla som har någon kunskap om hur varg fungerar vet att det enbart är sjuka djur som närmar sig bebyggelse på ett onaturligt vis, de andra har ett fullt normal beteende då de fäller tamdjur såsom får och lamungar och då de håller sig borta från oss, dvs vi som skapat den miljö de ska försöka överleva i. Nu har man raserat arbetet på några timmar och det är fan i mig skrämmande och jag har inte ord för min avsky.

Jag är GLAD att Naturskyddsföreningen valt att anmäla vargjakten till EU. Eloge till er !

Just nu känner jag mig bara illamående......

Och jag skulle vilja skriva mycket elakt om detta och förbanna både den ena och den andra men jag känner mig bara matt av all dårskap just nu. Till saken hör att kunskapen borde göra att vi borde värna mer om den friska stam som finns i Sverige idag då vi inte kan få in nytt blod från bla Finland då man stoppar passagen för varg i Norrland pga rennäringen. Jag är rädd för att våra ca 250 djur som fanns tidigt i morse snart är nere på en utrotningshotad siffra igen. Skäms Sverige !

För kännedom så har det enbart varit en handfull fall av vargattack mot människa i Sverige och det sista dödsfallet ägde rum i början av 1800 talet så det borde knappast vara någon rädsla för varg i Sverige som skulle kunna vara orsaken till att man måste ta ner en del djur. Och idag finns så mycket bytesdjur för varg så man behöver inte rädas några desperata vargar och eftersom vargen inte ser människan som ett bytesdjur så finns det inget att vara rädd för då man hör historier om hur varg setts i tätbebyggda områden, vilket i sig är extremt sällsynt och näst intill inte förekommande såvida inte djuret är sjukt.

Vill du göra din röst hörd och hjälpa vargen så klicka här och skriv under listan....
Läs även ett mycket bra inlägg hos Vargen  , han belyser en hel del om fördommar och okunskapen som människan har om varg.

18 kommentarer:

Tigris Predikantan 2 januari 2010 kl. 19:18  

Håller fullständigt med dig! Just detta att de tror de skall kunna hålla koll på alla vargarna som skjuts av alla dessa jägare under, säg: en timme? är något av det korkaste man sagt/uttalat!

Cayenne 2 januari 2010 kl. 19:48  

Tigris, ja det gäller ju att alla dessa jägare står i kontinuerlig kontakt med någon sambandscentral som registrerar antal skjutna men det betvivlar jag skarpt...de gör sig säkert okontaktbara om de får korn på en varg..vansinne är ordet !

Agath 2 januari 2010 kl. 21:09  

Hej Cayenne!
Ja det är inte snält när det blir som en hetsjakt på vargarna,man kan ju tänka sig
hur det är att vara varg vid ett sådant tillfälle....

Ja idag var solen mej nådig.
Ja jag blev nöjd med bilderna
men jag har fler på lager.Det
är roligt när ni tycker om mina
bilder.
Kramar.

Anne-Sofie 2 januari 2010 kl. 21:47  

Detta är så hemktt att jag inte ens klarat av att läsa om det i tidningarna. Mår illa bara jag tänker på det. Hatar all jakt som inte är av nöden tvungen!

Cayenne 2 januari 2010 kl. 22:05  

Anne-Sofie, nej man kalrar knappt av det men jag måste läsa om det för att jag ska orka fortsätta vara arg och upprörd över detta. Ser just nu på nyheterna att man skjutit totalt 25, och att man ligger 4 st över tillåtna i Dalarna...överjävligt är vad det är.

Anonym 3 januari 2010 kl. 10:02  

Tänk om det är varg där du plockar svamp. Vad tycker du om det? /anten

Anonym 3 januari 2010 kl. 11:37  

Hej
Bina är farligare än vargar...Tycker hela den här jägarhistorien liknar ett stort skämt....

Vargar angriper inte människor i normala fall..det är mycket sällsynt här i Sverige iallafall...Men jag har respekt för vargen detta mytomspunna djur....

xxx
Kojiki

Cayenne 3 januari 2010 kl. 13:10  

Anten, det är fler hundar som dödar eller skadar människor än det är varg. Jag skulel helt ärligt bli överlycklig om jga såg varg på mina svampmarker. Jag är inte ett dugg rädd för varg då jag vet att jag inte ses som ett byte i vargens ögon.

Cayenne 3 januari 2010 kl. 13:14  

Ja Kojiki, fler dör i anafylastisk påverkan efter bi och getingstick, helt rätt och på denna sida och eftersom vi rör oss ganska mycket i skog och mark och inget dödsfall skett efter vargattack sedan tidigt 1800 tal så säger det allt. Björn är däremot mer farlig och stammen desto större och den går enbart till attack efter att den blivit provocerad eller skrämd om den har ungar med sig.

Vi har björn på skogen på landet och jag har stor respekt och en viss rädsla för den men så länge jag lämnar den ifred så gör den förhoppningsvis detsamam med mig...

Ha det gott...

Tigris Predikantan 3 januari 2010 kl. 14:07  

Skjut alla vargar, björnar, vildsvin, älgar, rådjur, harar, lodjur osv i skogen så vi människor kan strosa i lugn och ro i skogen och plocka svamp!!! Jag är faktiskt bara rädd i skogen då jag inbillar mig att ngn galning kan antasta mig; en annan männniska alltså!
"Svamplockare av naturen"

Thomas 3 januari 2010 kl. 14:41  

Tack för dina kommentarer på min blogg och tack för ett bra inlägg här!

Hjälps vi åt så kan vi motargumentera varghatarna med kunskap!

Må gott! ;-)

Cayenne 3 januari 2010 kl. 15:40  

Tigris, du menar väl inte att vi ska skjuta bort djuren? jag hoppas jag tolkar dig rätt då du är mer rädd för andra människor än vilda djur då du är ute på dim svamptur???

Cayenne 3 januari 2010 kl. 15:45  

Thomas, du skriver så bra inlägg i vargdebatten att de bör uppmärksammas av fler, framför allt av de som är okunniga om vargars beteende och hur stammarna genom nogrann kontroll har tagits fram genom år av gott arbete. Jag hoppas verkligen att alla inlägg som skrivs, alla listor som skrivs på kan göra Sverige uppmärksammad på vilken idioti detta är....

Anonym 3 januari 2010 kl. 16:30  

För kännedom så har jag läst om några fall där jakthundar under pågående jakt i skogen blivit dödade av varg. /anten

Cayenne 3 januari 2010 kl. 17:11  

Anten, för känndeom så är det även ett antal jakthundar som blir dödade av jägare under pågående jakt vilket jag ser som ett större bekymmer.

Att varg dödar en hund är inget felaktigt beteende då en jakthund ofta har ett beteende i skogen som kan anses hotande. Även björn slår ner jakthundar vilket ses helt naturligt och inget avvvikande i ett björnbeteende...

IanMcOwen 3 januari 2010 kl. 17:26  

Vargar i Skottland

År 1743 upptäcktes en varg i Tarnnawayskogen i grevskapet Invernesshire i Skottland. Det ryktades att djuret hade dödat en kvinna och hennes två barn.
När ett jaktsällskap samlats för att spåra och döda den ensamma vargen anlände som siste man den beryktade spåraren MacQueen av Pall à Chrocain med något inslagen i en pläd. När han öppnade pläden rullade ett avhugget varghuvud ut inför de förvånade jägarna.
MacQueen hade redan dödat den sista fria vargen i Skottland.Idag finns här importerade vargar på några djurparker.

Hälsningar
Ian

Cayenne 3 januari 2010 kl. 18:03  

Ian, jag säger som Thomas, han med Vargen bloggen. Förr, under 1700 och 1800 tal kunde man läsa att varg tagit människor och rövat bort barn men trovärdigheten i det får väl anses ganska liten då man i samma kyrkböcker även kunde läsa om barn som blivit bortrövade av troll.....

Så tidig data på varg som tagit människor får man nog ta men en nypa salt och gå på de mer dokumenterade fallen. Att vargen inte finns kvar i Skottland är bara att beklaga men anar att alla fårägare inte direkt är upprörd över det.

Ha det gott och god fortsättning till dig och lille Angus..

Tigris Predikantan 4 januari 2010 kl. 10:40  

Cayenne

Ja, min kommentar var ironisk... galna mänskor skrämmer mig mest!

Skicka en kommentar

Tack för besöket

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP