Nej nu är det för kallt

>> torsdag 7 januari 2010

Under dagen idag har det pendlat mellan 27.8 och 24.6 minus.....och det är burr burr, till och med för en härdad norrlänning som mig men man har liksom legat av sig för det har varit så milt så länge så man är inte riktigt van. trots att det här någon gång då och då är 30 eller någon grad över.

Jag har hållt mig inomhus, kurerat förkylning, jobbat och gått omkring i yllesockor och stickad kofta.

Och nu har jag räknat värmeljus för jag undrar just hur många ljus det går åt under den mörka årstiden?
Själv har jag precis tänt 16 värmeljus och totalt 5 stora blockljus och ett doftljus på toaletten. Och så är det varje kväll och tänder jag värmeljusen för tidigt så måste jag gå en runda till vid 21 tiden då de brunnit ut, men då tänder jag faktiskt inte alla igen. Det har blivit ett måste....fixar inte  mycket belysning omkring mig utan jag vill att det ska vara lite halvmörkt och mysigt.

Sen har jag suttit här i soffan och gjort det sista med jobbet (en deadline idag och USA har ju precis börjat jobba så man får alltid göra kvällspass då tiden börjar rinna ut och man måste ha dom både i luren och på mailen) med filten på och en rykande stor thé kopp i närheten.

10 kommentarer:

Anonym 7 januari 2010 kl. 20:29  

Hej Cayenne
Det är rätt kul när man ser de olika stavningarna på te..hur stavas det egentligen om det ska vara rätt thé eller thè eller tea eller rätt och slätt te du vet det där gröna eller lite bruna torkade blad vi dricker..
Jag har fått lära mig stavningen te.... thé är gammalsvensk-fransk stavning men ser lite elegantare ut men det är samma dryck..bara lite små tankar inpå nattkröken..nej jag har inte rört glöggen som är kvar den spar jag till imorgon..

Kallt är det.... bara för mycket för en sydlänning

xxx
Kojiki

Cayenne 7 januari 2010 kl. 20:46  

Kojiki, jag jar nog alltid skrivit thé, skriver till och med det på mina inköpslistor, har inte tänkt på det. Gott är det i alla fall. Tänk ett riktigt gott afternoon tea med tillbehör på fint hotell....Jag har mitt bästa minne från ett hotell i Dublin, så flott och gott och jammi jammi..... (där bodde för övrigt Ronan Keeting samtidigt) Jag älskar thé, min absolut bästa dryck skulle jag vilja säga.

Ja spar glöggen, jag har lite kvar plus att jag fick ett par intressanta flaskor i jul som ännu är oöppnade...kanske ska börja kurera mig med dom istället.

Anonym 7 januari 2010 kl. 20:56  

Jag har en flaska oöppnad som jag ska spara tänkte ta en kopp i morgon...vi ska få det jättekallt här..... imorgon väntas 11 minus då får nog flaskan öppnas tror jag....

Kurera du med glögg så kanske det är lite roligare att vara förkyld....men lite svårare kanske att jobba..det är en avvägningsfråga.....

xxx
Kojiki

Cayenne 7 januari 2010 kl. 21:11  

Tja, det är smällar man får ta Kojiki, en glad medarbetare är en bra medarbetare :) Vem vet, jag kanske får massor gjort i morgon, kanske inte av sån hög kvalité och kanske inte så välstavade mail till USA men so what...?? Jag kanske i alla fall har kul under tiden.

Anonym 7 januari 2010 kl. 21:16  

Tror att dina argument uppväger så varför inte..så blir det kul hela tiden.... låter bra både för huvud och själ..du får skylla på att tangenterna inte är så funktionella för tillfället......

xxx
Kojiki

Cayenne 7 januari 2010 kl. 21:21  

Och så kommer jag garnaterat att somna gott, kanske redan klockan fyra. Men jag tror det kan vara värt det.

Anonym 7 januari 2010 kl. 21:32  

Te (äldre stavning thé) är namnet på en växt och en av denna gjord dryck, som oftast dricks varm. Te framställs av unga bladskott från växten Camellia sinensis och har använts av människor i åtminstone 1700 år.

Lite lärdom är väl aldrig fel eller hur!

Kojiki

Cayenne 7 januari 2010 kl. 21:47  

Nej, det är bra att lära så länge man lever. Kunskap är bra, även oviktigt vetande ibland.

Nu ska jag snart bädda ner mig i sängen, en dag i morgon med. Sen är det helg, igen...

Peter 10 januari 2010 kl. 21:17  

Jag brukar också tända en massa värmeljus på kvällarna. Kanske inte lika många som du, bara 8 st just nu, men det är mysigt och höjer temperaturen i rummet någon grad.

Nästan alla har slocknat nu, snart läggdags :-)

Cayenne 10 januari 2010 kl. 21:19  

Ja det där är lustigt Peter, när dom slocknar då brukar det vara läggdags...såvida man inte tänd dom vid fyra som jag brukar göra...

Ha det gott

Skicka en kommentar

Tack för besöket

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP