Skräck scenario

>> måndag 25 januari 2010

Var upp med tuppen i morse och var hos min sjukgymnast redan vid sju. Väl hemma så kopplade jag upp mig på jobbadatorn för att ladda hem en rapport jag skulle ha med mig ut till en läkare där jag skulle jobba under dagen. Passade samtidigt på att koppla upp mig på min privata laptop.......

Och den var.......inte svart ......men blå..... och helt återställd till fabriksläge.

Inga egna mappar, inga bilder, inga dokument och jag bara kände ångest.

Och hela tiden poppade ett felmeddelande upp om att den inte kunde hitta min privata fil (eller nåt sånt) . Jag ville bara gråta. Min dator var död!!

Det här är ju något som bara inte får hända. Och hur många gånger har jag inte sagt att jag måste börja ladda ner allt till den externa hårddisken, rubbet, varenda litet dokument som finns sparat, varenda bild som betyder något ???

Räddningen fanns dock en bit från mig. Killar på ett litet IT företag som glatt tog sig an mig och min dator. Och trots att han började med att koppla upp den, kika lite, ruska på huvudet och säga "det ser inte så bra ut" så lyckade han återställa allting i ursprungligt läge.

Glädje........för 600 spänn !

Så nu är den uppdaterad med det senaste i programväg, nytt virus skydd etc etc och jag har fått smäll på fingrarna och lovat att aldrig mer "ful ladda" ner filmer via Pirate Bay och köra ner dom via Bit Torrent. Aja baja blev det och en lång föreläsning.

Och jag lovade....dyrt och heligt.

4 kommentarer:

Anonym 25 januari 2010 kl. 21:14  

Det är inte kul när det blir stopp av något slag
Bit Torrent har jag slutat med för länge sedan..där är så mycket skräp på de filerna..som tur är har jag köpt Norton Antivirus program..jobbigt är det men det är räddaren i nöden det tar allt....och så en extra hårddisk är nästan ett måste skulle inte klara mig utan faktiskt..jag är ju sk experten i denna familjen så det blir alltid jag som fixar om det strular......

Tur det finns duktiga män som kan fixa eller hur.......Tur de finns förresten ha ha!!!

PS jag vet faktiskt inte vilken kommentar du menade.......

Kojiki
xxx

Cayenne 25 januari 2010 kl. 21:31  

Kojiki, ja vi ska vara glada för män, de är väldigt bra på mycket.

Ska genast börja använda den extra hårddisken.

Anne-Sofie 25 januari 2010 kl. 23:00  

Hugaligen...sicket elände, jag har turligt nog en make som kan mycket om hur datorer fungerar, han har satt in antivirusprogram och en massa andra försiktighetsåtgärder, så vi törs ladda från PB, men helst inget annat, okänt ställe.

Kojiki hade fixat ditt datorfel fast hon är kvinna...hihi..

Cayenne 27 januari 2010 kl. 09:22  

Anne-Sofie, ja hon hade klarat det galant...
Men det krävdes ett par timmar av en it tekniker så det var nog inte ett sånt enkelt fel..

Jag har ju också antivirusprogram och andra säkerhets varor som gör att den varnar för allt i princip som känns konstigt så jag tror nog vissa saker ändå kan slippa genom eftersom det hände mig

Skicka en kommentar

Tack för besöket

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP