Dagens köp

>> tisdag 16 mars 2010

Även om snön ligger meterdjup här i stan så ÄR våren på väg. 

Och jag vill börja med färg, lägga undan det svarta och grå och börja med "bli glad av" färger. Så idag har jag varit och köpt mig ett par nya converse. Ett par röda. Snygga, en färg att bli glad av mao.

Så nu kan man tussa omkring i dem under torra lite mildare dagar och börja köra med lite annan typ av jeans, lite mer lediga med knytning nere vid foten. Perfekta "sitta inne på kontoret en dag jeans".

Dagen i övrigt har gått i jobbets tecken. Har hunnit med en hel del och även tagit det braiga beslutet att inte köra ner till Sthlm i veckan då jag har hemarbete så det räcker och blir över för hela veckan ut. Så det kommer att bli en ganska behaglig vecka.

För det mest obehagliga klarades av igår, då jag kom till klarhet med en sak, fick svart på vitt....facit i hand kan man säga och jag känner mig oerhörd nöjd över min vetskap. Så nu kan jag lägga det bakom mig och gå vidare.

Även M tycker det var dags med lite färg, trots att hon just nu befinner sig sedan nära tre veckor i Thailand och är brun som en pepparkaka. Men hon tog och skaffade sig en tatuering till som går från armhålan ner mot höft, ett körsbärsträd som tatuerats enligt gammal teknik (gör skitont). Färger och mönster prickas in i huden för hand vilket gör att färgerna blir klarare och bilden mer tredimensionell.  Tatueraren sitter alltså och pickar och trycker in färg i huden med sin egen handkraft vilket är en teknik som kräver lång träning. Men tydligen blev den bra, hennes första i färg.

Nu har hon tre.......och det tycker mamma räcker. Nu har hon ju fått en enligt den ursprungliga tekniken vilket har varit en av hennes önskningar.

På lördag åker de från ett otroligt oroligt Bangkok. Det pågår ju ganska vilda demonstrationer där just nu och idag har de hällt ut 300 liter blod (eget insamlat) utanför preminärminsterns kontor..... UD avråder från att åka dit och har gått ut med ganska allvarliga rekomendationer om att hålla sig ifrån staden.

Inte skoj alls....


14 kommentarer:

Anna-Karin 17 mars 2010 kl. 15:36  

Hej Cayenne!

Jag gick in här när jag fick se bilden på de röda Conversen i BloggBanken. Den påminde mig om när mina två döttrar gick runt i slitna och till och med ibland håliga Converse. Svarta då, inte röda. Och hur jag än erbjöd mig att betala nya, utan hål, till dem, så vägrade de. Nej, de skulle ha hål i sina Converse.

De här röda är jättesnygga! Jag skulle själv kunna tänka mig ett par sådana. Bara det inte är hål i dem. :)

Det där med Bangkok, det låter inget vidare. Jag ryser när jag läser om det. Så lyckligt lottad man är som sitter här i trygga Sverige. Så tryggt vi har det vid jämförelsen.

Ha en bra dag!

Anna-Karin

Anna-Karin 17 mars 2010 kl. 15:42  

Hej igen!

Jag råkade få se att du har länk till Jonas Gardells dagbok bland dina bokmärken. Det har jag också.

Jag tycker att Jonas Gardell är en härlig människa och personlighet. Jag har sett honom live vid två tillfällen i Jönköping. Det som jag tycker han är suverän på är de tvära kasten mellan att få publiken att vandra från gapskratt till klump i halsen eller tårar i ögonen. Han är en mästare på det, tycker jag.

Och sedan så glömmer i alla fall jag aldrig hans TV-serie "De halvt dolda". Eller de av hans böcker som jag läst. Ofta får jag mig ett gott skratt när jag läser i hans dagbok. Eller, tvärtom, något att fundera över.

Anna-Karin

Cayenne 17 mars 2010 kl. 16:44  

Anna-Karin, ja trasiga converse visar bara hur högt älskade de varit. Även jag ahr haft dem med hål i men det var många år sedan. Numera är de hela och förhoppningsvis rena. Har ett par i brun mocka med som är skinnfodrade som jag använder på vintern.

Ja Bangkok är inte så skoj nu, har bett dem vara försiktiga men hon är en resvan tjej med mycket sunt förnuft så jag tror att det kommer att gå bra bara de håller sig undan demonstranterna, de blir ju bara i Bangkok från ena dagen till den andra innan de flyger hem..

Cayenne 17 mars 2010 kl. 16:46  

Ja Jonas är en av mina favoriter, han skriver med otrolig skön ton ironi och har alltid en självsäker självdistans dig till sig själv och sitt skrivande.

Ha det gott

Anna-Karin 17 mars 2010 kl. 19:50  

Hej igen!

Det går säkert bra för din tjej. Jag har också en tjej som far och flänger hur som helst ibland. Först tyckte jag det var hemskt, men jag har vant mig.

Just nu pluggar hon i Brighton, så hon nöjer sig med resor till London lite då och då. Det är härligt att de vågar ge sig ut, tycker jag.

Ha det gott du också!

Anna-Karin

Anonym 18 mars 2010 kl. 10:43  

Ja Anna-Karin, jag hoppas det och hon är ju duktig på att ha koll på saker och ting då hon är ute och reser men pratade precis med henne och nu är det verkligen stökigt i Bangkok....

Vi ska dock höras senare så hon får ge mig lägesrapport för det är jättejobbigt att vara så långt ifrån varandra.

Cayenne/

Maria 18 mars 2010 kl. 11:34  

Jag är helt säker på att jag kommenterade här igår men jag kanske inte ens finns? Måste gå kolla i spegeln.

Cayenne 18 mars 2010 kl. 18:22  

Maria, johodå....du finns nog, känner du inte att du lever i 110?

Undra just vad du skrev....?

Peter 18 mars 2010 kl. 19:15  

Det är lite skumt när man kommenterar här för första gången man klickar på "skicka kommentar" så blir det något fel. Sen så sparas inte namn & länk som i marias blogg, utan man får skriva dom igen nästa gång man kommenterar.

Kanske bara är från min dator?

Cayenne 18 mars 2010 kl. 19:40  

Hmmm, ibland så blir det att man får klicka två gånger på skicka, händer även mig någon gång då o då, men det här med namnet vet jag inte vad det beror på, jag tror de flestas namn sparas, så är det ju även för mig då jag besöker andra.
Skumt, kanske något som Kojiki kan ha ett svar på.

Ha det gott....

Peter 18 mars 2010 kl. 19:52  

Ok, inget stort problem iofs men ibland kanske man glömmer att klicka en andra gång och då försvinner ju kommentaren.

Fina skor förresten, fast kanske inget för mig :-)

Cayenne 18 mars 2010 kl. 20:01  

Peter, tycker du ska köpa dig ett par blå eller ett par svarta, bra skor att tussa omkring i för en fototur. Jag vet inte hur många jag har ägt i mina dagar....massor, i alla möjliga färger.

Peter 19 mars 2010 kl. 19:04  

Cayenne, dom skorna passar tyvärr inte mina fötter. Sulorna är för platta. Jag använder typ trekkingskor istället som är skönare för mig att gå i. Blir ju låååånga fotopromenader ibland :-)

Cayenne 19 mars 2010 kl. 20:16  

Jag springer ju barfota väldigt mycket på landet så jag har inga svårigheter att gå skor med platta skor.... men jag förstår att det inte funkar för en del....och jag vet ju att dina promenader kan bli oerhört långa ibland på flera timmar så dåär det säkert bra med din typ av gå skor...

ha en bra fredagkväll....

Skicka en kommentar

Tack för besöket

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP